WhatsApp no pot utilitzar ni missatges ni arxius en judicis contra usuaris

WhatsApp no pot utilitzar ni missatges ni arxius en judicis contra usuaris

Imatge de la pàgina de privacitat de WhatsApp - autor microsiervos

La propera entrada en vigor de les noves polítiques de privacitat de WhatsApp ha provocat un tsunami de soroll i desinformació a les xarxes. Un dels missatges que ha circulat entre els usuaris assegura que l'aplicació podrà utilitzar el contingut compartit pels usuaris de manera pública, fins i tot en contra seva en situacions com judicis. És FALS.

"Demà comença la nova regla de Whatsapp que permet utilitzar les teves fotos!! Recorda que el plaç és avui!!! Es pot utilitzar en judicis contra tu. Tot allò que has publicat es podrà publicar a partir d'avui, fins i tot els missatges eliminats"

És veritat que Whatsapp ha començat a demanar als seus usuaris que acceptin una modificació de la política de privacitat, però és fals que la informació que hagis enviat a través de l’aplicació es pugui utilitzar en contra teva en un judici o que l’empresa farà públics els teus missatges o fotos. L’aplicació tampoc envia un missatge que confirmi que l’usuari està protegit. L’actualització de la política de privacitat de WhatsApp, inicialment prevista pel 8 de febrer, no afecta en cap cas el xifrat extrem a extrem, una funció que garanteix que els missatges de text, audio o vídeo que comparteix un usuari només els poden veure el/s seu/s interlocutor/s. WhatsApp i la seva empresa mare, Facebook, seguiran sense poder accedir al contingut dels missatges, tal i com explica en aquest article publicat al seu blog. Per tant, l’aplicació no podrà utilitzar en judicis ni fotos ni altre contingut enviat o esborrat per un usuari, com assenyala el missatge que s’ha fet viral. Així, l’empresa insisteix en què no registra a qui una persona truca o envia missatges i no pot veure la ubicació del seus usuaris.

Dubtes sobre la nova política de privacitat

Els dubtes sobre les noves condicions de protecció de dades de Whatsapp han obligat a la companyia a ajornar la data límit per implementar la política de privacitat del 8 de febrer al 15 de maig i ha fet que l’empresa publiqui un comunicat a Twitter per intentar convèncer els clients que els seus comptes no seran eliminats en cas que no acceptin la nova política, com deia inicialment el missatge que rebien de l’aplicació.

Les noves condicions de privacitat de WhatsApp, que té més de 2.000 milions de clients a tot el món, estan pensades per a que els usuaris puguin contactar empreses i realitzar compres directament a través de l’aplicació de missatgeria. Aquesta funció permet a la companyia compartir amb Facebook les dades dels seus usuaris. La responsable de Facebook a Brusel·les, Aura Salla, va explicar a EFE que els clients de la Unió Europea i del Regne Unit estan exclosos de la mesura, però experts com Tommaso Valetti, ex economista en cap de Competència de la Comissió Europea temen que la nova política de privacitat de l’aplicació no respecti la normativa comunitària de protecció de dades

Les dades compartides amb Facebook poden ser des del nom i telèfon de l’usuari, idioma i zona horària, cerques als navegadors, fins a informació relacionada a productes de Facebook associats al mateix dispositiu mòbil o compte.

Aquesta situació ha provocat en els últims dies la fuga de milers d’usuaris a altres plataformes de missatgeria com Signal i Telegram, cosa que ha obligat a WhatsApp a posposar els seus plans fins el 15 de maig. Durant aquesta extensió de temps, l’empresa ha anunciat que té previst adoptar “una sèrie de mesures per aclarir la desinformació respecte la manera en què funciona la privacitat i la seguretat” de l’aplicació. En qualsevol cas, ha assegurat que cap compte serà suspès o anul·lat a partir del 8 de febrer.