La Llei de Forest no permet “construir immediatament en territori cremat”, han de passar 30 anys o cal justificar-ho per “raons imperioses d’interès públic”

La Llei de Forest prohibeix “el canvi d’ús forestal almenys durant 30 anys” després d’un incendi i, encara que la norma preveu excepcions a aquesta prohibició, només es poden produir “quan concorrin raons imperioses d’interès públic de primer ordre”


Què s’ha dit?

Que la nova Llei de Forest permet construir immediatament en territori cremat sense haver d’esperar, i que els incendis es produeixen per construir parcs eòlics.

Què en sabem?

La Llei de Forest prohibeix el canvi d’ús forestal almenys durant 30 anys després d’un incendi, encara que hi ha excepcions sempre que sigui per “raons imperioses d’interès públic de primer ordre”.

Un tuit viral afirma que “la nova normativa de forest permet construir immediatament en territori cremat en lloc d'esperar dècades com abans”. A més, afegeix que “els incendis es donen en llocs on es construiran parcs eòlics”, plantejant que les flames es provoquen per poder instal·lar aerogeneradors a les zones afectades pel foc. També han circulat continguts similars en altres xarxes socials que vinculen els incendis forestals a la construcció de parcs eòlics, cosa que es veuria suposadament facilitat per “una nova llei” aprovada “fa poc”.

És ENGANYÓS. La Llei de Forest prohibeix el canvi d'ús forestal almenys durant 30 anys després d'un incendi. Si bé el 2015 s'hi va afegir un article que permet a les comunitats autònomes i a l'Estat acordar “amb caràcter excepcional” el canvi d'ús forestal, aquest exigeix que “concorrin raons imperioses d'interès públic de primer ordre” (article 50).

A més a més, els experts consultats per Verificat descarten una relació entre els incendis i la construcció de vivendes o de parcs eòlics. De fet, la construcció d'aerogeneradors no requereix un canvi d'ús i la gran majoria estan instal·lats sobre sòl forestal. L'última modificació de la Llei de Forest, aprovada l'1 d'agost de 2022 al Consell de Ministres mitjançant un reial decret llei, no afecta aquestes qüestions

“La nova normativa de forest permet construir immediatament en territori cremat en lloc d'esperar dècades com abans. Els incendis es donen en llocs on es construiran parcs eòlics”

Què diu la Llei de Forest?

La Llei 43/2003, de 21 de novembre, de Forest prohibeix “el canvi d'ús forestal almenys durant 30 anys” després d'un incendi, així com “tota activitat incompatible amb la regeneració de la coberta vegetal, durant el període que determini la legislació autonòmica”. A més, determina que són les comunitats autònomes les encarregades de “garantir les condicions per a la restauració dels terrenys forestals incendiats”.

La norma, no obstant això, contempla excepcions a aquesta restricció. El mateix article 50 va ser reformat el 2015 mitjançant la Llei 21/2015 per afegir que “amb caràcter excepcional les comunitats autònomes podran acordar el canvi d'ús forestal quan concorrin raons imperioses d'interès públic de primer ordre que hauran de ser apreciades mitjançant llei, sempre que s'adoptin les mesures compensatòries necessàries que permetin recuperar una superfície forestal equivalent a la cremada”. En cas que aquestes “raons imperioses d'interès públic” afectin “l'interès general” del conjunt de l'Estat, “serà la llei estatal la que determini la necessitat del canvi d'ús forestal”, afegeix l'article.

Tanmateix, aquesta excepció no implica que el canvi d'ús forestal es pugui produir de forma immediata ni molt menys que es permeti “construir immediatament en territori cremat”, ja que la llei de caràcter autonòmic o estatal que contempli aquest canvi necessita superar el procés legislatiu i complir amb tots els requisits previstos a la Llei de Forest.

Els experts descarten una relació entre els incendis i els parcs eòlics

Eduardo Rojas Briales, degà del Col·legi Oficial d'Enginyers de Forests, explica a Verificat que “no hi ha cap possibilitat de vincular en temps recents els incendis amb l'urbanisme o la construcció”. A més, assenyala que “per construir un parc eòlic, no cal un canvi d'ús”, per la qual cosa no té sentit lligar la instal·lació de molins de vent als incendis. De fet, subratlla que “la gran majoria dels aerogeneradors estan en sòl forestal perquè s'ubiquen a les crestes de les muntanyes i alguns turons”.

Pel que fa a la vinculació entre incendis i especulació urbanística, Eduardo Rojas assenyala que, si la reforma del 2015 “hagués obert canvis per la porta del darrere, ja s'haurien vist”, però això no s'ha produït. El que va fer la reforma del 2015, segons descriu el degà del Col·legi Oficial d'Enginyers de Forests, és evitar que es pugui paralitzar l'execució d'una infraestructura “realment necessària” a la qual falta l'aprovació o l'última actualització de la declaració d'impacte simplement perquè es produeix un incendi a la zona on estava projectada la seva construcció. A més, segons adverteix Rojas, la inclusió de possibles excepcions també intenta impedir que “algú contrari a un projecte d'aquesta naturalesa” pugui “usar el foc per postergar-lo durant 30 anys, cosa que significa pràcticament impossibilitar-lo”.

Per part seva, Mónica Parrilla, enginyera tècnica forestal i responsable de campanyes de l'Àrea de Biodiversitat de Greenpeace Espanya, explica a Verificat que “parlar d'especulació urbanística com una de les principals causes dels incendis forestals a Espanya no s'ajusta a la realitat actual”. A més, indica que l'excepcionalitat contemplada a la Llei de Forest no ha estat utilitzada “fins ara” i “requereix un procediment de declaració d'utilitat pública del projecte en qüestió que, a més, ha de comptar amb el vistiplau de les comunitats autònomes”. Graella incideix que “abans i després d'aquesta reforma hi ha hagut incendis”, i el debat es continua centrant en l'excepció que preveu la llei “tot i que no ha arribat a ser aplicada”.

La “nova llei” no contempla cap modificació sobre el canvi d'ús forestal

El tuit viral, publicat el 2 d'agost, fa referència a “la nova normativa de forest”. No obstant això, la darrera modificació de la Llei de Forest, que va ser aprovada al Consell de Ministres l'1 d'agost mitjançant el Reial decret llei 15/2022 i que haurà de ser ratificada pel Congrés dels Diputats, no contempla cap variació sobre canvi d'ús forestal. “La modificació del reial decret llei aprovada l'1 d'agost no afecta per res aquesta qüestió”, remarca Eduardo Rojas.

La modificació legislativa, aprovada un dia abans de la publicació del tuit, introdueix canvis en matèria de “prevenció, extinció i manteniment i restauració dels terrenys forestals afectats, i atorga a les comunitats autònomes un termini de cinc mesos per adaptar els seus serveis de prevenció, vigilància i extinció al que preveu la norma”, segons descriu el mateix reial decret llei.

Aquesta darrera modificació sí que hi afegeix un article 50 bis, però aquest versa sobre “treballs de restauració forestal i mediambiental” i no està relacionat amb el canvi d'ús forestal. Com hem explicat, la darrera modificació que sí que va afectar el canvi d'ús forestal es va produir el 2015.