L’ampliació de l’aeroport no atrauria “20 milions més de turistes a Barcelona” com diu Ada Colau, sinó 10

És cert que l’ampliació de l’aeroport incrementaria la seva capacitat en 17 milions de passatgers, però s’estima que a Barcelona arribarien 10 milions de turistes més.


Què s’ha dit?

Ada Colau va afirmar que l’ampliació de l’aeroport “suposaria 20 milions més de turistes a Barcelona”.

Què en sabem?

És cert que l’ampliació de l’aeroport incrementaria la seva capacitat en 17 milions de passatgers, però s’estima que a Barcelona arribarien 10 milions de turistes més.

Ada Colau, alcaldessa de Barcelona i candidata a l’alcaldia per Barcelona en Comú, va afirmar a un acte de campanya el 14 de maig que l’ampliació de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat “suposaria 20 milions més de turistes” a la capital catalana (a partir del minut 18:33). 

És ENGANYÓS. És cert que l’ampliació de l’aeroport incrementaria la seva capacitat en 17 milions de passatgers. Tanmateix, l’agència pública Barcelona Regional estima que “amb un increment de gairebé 20 milions de passatgers, i en el supòsit de mantenir la proporció de turistes, se sumarien uns 10 milions de turistes” a la ciutat. L’increment del nombre de passatgers no coincideix amb l’augment del nombre de turistes perquè, per exemple, hi ha passatgers que farien servir l’aeroport com a lloc d’escala i no tots els turistes es queden a Barcelona.

“No podem permetre una ampliació de l'aeroport que suposaria 20 milions més de turistes a Barcelona”

Ada Colau, Barcelona en Comú

El departament de premsa de Barcelona en Comú ha assegurat a Verificat que l'alcaldessa “comptava els 10 milions de turistes anuals actuals” que atrau l'aeroport amb “els 10 extra que comportaria l'ampliació”. No obstant això, Barcelona Regional, la font que cita el partit, assenyala al seu informe que, actualment, l'aeroport és la porta d'entrada d'uns 23 milions de turistes a Barcelona (pàgina 73). Per tant, si sumem els 10 milions que atrauria l'ampliació de l'aeroport segons la seva estimació, estaríem parlant d'un total de 33 milions de turistes.

L’ampliació de la pista i la construcció de la terminal satèl·lit T1S incrementaria la capacitat de l’aeroport en 17 milions de passatgers. Així, dels 55 milions de passatgers anuals actuals es passaria a 72 milions, segons detalla l'estudi Impacte econòmic de l'aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat elaborat per la Universitat de Barcelona, el laboratori d'economia aplicada AQR-LAB i la Cambra de Comerç de Barcelona durant els anys 2019 i 2020 per a Aena (pàgina 159). 

Tanmateix, aquest increment en el nombre de passatgers no suposaria un increment del mateix nombre de turistes a la ciutat de Barcelona. L’agència pública Barcelona Regional, liderada per l’Ajuntament de Barcelona, estima que “en un escenari de creixement, amb un increment de gairebé 20 milions de passatgers, i en el supòsit de mantenir la proporció de turistes, se sumarien uns 10 milions de turistes” a la ciutat. Així ho assenyala al seu informe Encaix ambiental de l'Aeroport de Barcelona El Prat Josep Tarradellas publicat el 2021 (pàgina 74). 

L’oficina de premsa d’Aena a Catalunya ha explicat a Verificat que no han publicat cap estimació sobre el nombre de turistes que atrauria l’ampliació de l’aeroport a Barcelona. A més, des de la companyia aeroportuària apunten que “incrementar el nombre de passatgers no significa fer créixer el nombre de turistes a Barcelona en la mateixa proporció”, ja que “s’incrementarien els viatges empresarials i acadèmics i, a més, hi ha passatgers que utilitzarien Barcelona com a punt de connexió”. Així mateix, la capital catalana “és una porta d’entrada a un territori molt més ampli”, de manera que “no tots els passatgers que arriben a Barcelona es queden a la ciutat”.