És fals que el Constitucional hagi prohibit a la Generalitat buscar inversió a l’exterior

El Tribunal Constitucional manté la suspensió del pla d’acció exterior i de relacions amb la UE aprovat per la Generalitat el 2019


Una notícia publicada en un blog i amb ressò a Twitter i a grups de WhatsApp assegura que el Tribunal Constitucional (TC) ha prohibit a la Generalitat buscar inversió estrangera a l’exterior:

Si, per exemple, l'oficina comercial de la Generalitat a Pequín trobés un fabricant de cotxes interessat en la planta de Nissan, l’empleat que contactés amb la marca xinesa podria ser condemnat per desobediència i malversació. És a dir, aniria a la presó"

Això és FALS. Aquest text fa referència a un auto del Tribunal Constitucional que va ratificar el passat 23 de juny la suspensió del pla d’acció exterior i de relacions amb la Unió Europea de la Generalitat, que el TC ja havia suspès de forma cautelar l’octubre del 2019 en resposta a un recurs del govern espanyol. 

El gabinet de premsa d’ACCIÓ (l’Agència per la Competitivitat de l'Empresa de la Generalitat) ha confirmat a Verificat que “no s'ha tret la competència a la Generalitat en l'àmbit de l’atracció d’inversions estrangeres”. De fet, el 2018, el Departament d’Empresa i Coneixement, a través d’ACCIÓ, va atreure 84 projectes d’inversió estrangera, que van representar 322 milions d’euros, segons explica l'organisme al seu web. En els darrers mesos hi ha hagut diverses empreses que han comptat amb l’assessorament i el suport d’ACCIÓ per invertir a Catalunya. El passat 28 de juny, per exemple, es va anunciar que una empresa dels Països Baixos duplicaria la plantilla del seu centre de desenvolupament de tecnologia a Barcelona.

Què diu exactament l’auto?

El mateix auto del TC reconeix que “el manteniment de la suspensió no perjudica el legítim exercici de l’acció exterior de la Generalitat de Catalunya, ja que res li impedeix dur a terme activitats amb projecció exterior que es derivin directament de les seves competències per promoure els seus interessos propis en l’àmbit internacional”. 

Segons el que recull l’article 193 de l’Estatut d’Autonomia, “la Generalitat ha d’impulsar la projecció de Catalunya a l’exterior i promoure els seus interessos en aquest àmbit, respectant la competència de l’Estat en matèria de relacions exteriors. (…) La Generalitat té capacitat per a portar a terme accions amb projecció exterior que derivin directament de les seves competències”.

L’auto sí que diu que “el pla recorregut pot crear l’aparença que Catalunya és un subjecte de dret internacional” i podria “generar confusió a tercers estats i organitzacions internacionals” sobre l’abast de les “activitats exteriors de la Generalitat i la seva relació amb la política exterior espanyola”. Però en cap moment diu que buscar inversió per a Catalunya a l’estranger tingui conseqüències penals o que sigui il·legal.

D’altra banda, hi ha dues lleis més plenament vigents i que no han estat suspeses pel TC que regulen la capacitat de la Generalitat de buscar inversió estrangera a l’exterior. En primer lloc, la Llei 16/2014, del 4 de desembre, d'acció exterior i de relacions amb la Unió Europea, diu que el Govern “ha de fomentar activament la captació de noves inversions i de projectes d’inversió empresarial de caràcter estratègic” (article 12) i que atraurà “inversions i nous projectes empresarials de caràcter estratègic i innovador d’interès per a Catalunya” (article 26).

En segon lloc, el Decret 223/2015, de 6 d’octubre, d’Estatuts d’ACCIÓ, seguint el que diu la Llei 11/2011, estableix que una de les funcions d’ACCIÓ és fomentar “la internacionalització, la innovació i l'atracció d'inversió empresarial productiva en tots els seus aspectes” (article 6). No es limita, per tant, el territori de procedència de l’inversor.

Així doncs, la Generalitat sí que pot buscar inversió estrangera a l’exterior.