El primer secretari del PSC i cap de l'oposició al Parlament de Catalunya, Salvador Illa, va afirmar en una entrevista al Cafè d'Idees que la línia 6 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que connecta Igualada amb Barcelona, “tarda 94 minuts, el mateix que tardava quan es va inaugurar a finals del segle XIX” (al minut 26:35). A més, el PSC també va compartir un vídeo d'aquesta declaració al seu compte de Twitter i el diputat socialista Jordi Riba va fer la mateixa afirmació a la sessió de control al Govern del 5 d'octubre passat.
És FALS. El trajecte actual del ferrocarril d'Igualada a Barcelona dura entre 57 minuts i 2 hores, 12 minuts menys que a principis del segle XX i la línia que fa el recorregut invers, de Barcelona a Igualada, fa servir entre una hora i 6 minuts i una hora, 45 minuts menys respecte a fa 120 anys, segons hem pogut comprovar a través dels horaris històrics que ens ha facilitat el Terminus Centre d'Estudis del Transport i els horaris vigents que apareixen publicats al web de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. No hem tingut accés als horaris de la línia a finals del segle XIX, per això la comparació s'ha fet amb els de principis del segle XX, els més propers a l'etapa que esmenta Illa.
“La línia 6 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, la que va d'Igualada a Barcelona, tarda 94 minuts, el mateix que tardava quan es va inaugurar a finals del segle XIX”
Salvador Illa, primer secretari del PSC
Ens hem posat en contacte amb el departament de premsa del PSC per saber a quines dades al·ludia Salvador Illa i en quina font es basa la seva declaració, però a l'hora de publicar aquesta verificació no havíem obtingut resposta.
Sense dades sobre els horaris de la inauguració de la línia
La primera via ferroviària a Igualada, la que uneix aquesta localitat amb Martorell, es va inaugurar, efectivament, a finals del segle XIX, el 29 de juliol de 1893. Així ho detalla el document Igualada-Martorell 1983-2018. Núm. 2 publicat per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya l'any 2019 i signat per Joan Carles Salmerón i Fernández, director del Terminus Centre d'Estudis del Transport, un centre especialitzat en la història i la tècnica dels transports que fa més de quatre dècades que divulga i publica llibres i estudis sobre la matèria.
Tot i això, malgrat que el director del Terminus ha facilitat a Verificat els horaris de la línia corresponents a la primera dècada i els anys vint del segle XX, en el moment de publicar aquesta verificació no ha pogut localitzar els horaris “entre 1893 i 1900”. Per tant, no hem pogut comparar els horaris de la línia actual amb els de “finals del segle XIX”, l'etapa a què feia referència Salvador Illa, però sí que ho hem pogut fer amb els horaris de la línia a les primeres dècades del segle XX enviats per Salmerón.
Entre una i dues hores menys que a principis del segle XX
El trajecte actual del ferrocarril d'Igualada a Barcelona dura entre 57 minuts i dues hores i 12 minuts menys que a principis del segle XX i la línia que fa el recorregut invers, de Barcelona a Igualada, fa servir entre una hora i 6 minuts i una hora i 45 minuts menys.
A la primera dècada del segle XX, quan els passatgers que volien traslladar-se des d'Igualada fins a Barcelona es veien obligats a fer transbord a Martorell, el trajecte fins a la capital catalana durava entre dues hores i 34 minuts i tres hores i 36 minuts, en funció de l'horari de sortida i restant el temps d'espera del transbordament. Així ho indiquen els horaris de la dècada del 1900 que ha facilitat a Verificat el director del Centre d'Estudis del Transport, Joan Carles Salmerón. Actualment, el trajecte d'Igualada a Barcelona fa servir entre una hora i 24 minuts i una hora i 37 minuts, segons els horaris laborables de la línia publicats al web de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.
El trajecte de Barcelona a Igualada a la primera dècada del segle XX no trigava el mateix que d'Igualada a Barcelona. En aquest cas, durava entre dues hores i 45 minuts i tres hores i 12 minuts, tal com mostren els horaris facilitats pel director del Terminus Centre d'Estudis del Transport. En canvi, actualment, el trajecte de la capital catalana a la capital de la comarca d'Anoia utilitza entre una hora i 27 minuts i una hora i 39 minuts.
Horaris de la línia de ferrocarril Igualada-Barcelona a la dècada de 1900. Font: Joan Carles Salmerón (Terminus Centre d'Estudis del Transport).
A la dècada de 1920, el trajecte va baixar de les tres hores
Tot i això, els “serveis directes entre Igualada i Barcelona” no van començar a circular fins a l'any 1914, “gràcies a la connexió física que es va realitzar amb la línia de via estreta entre Martorell i Barcelona”, segons descriu el document publicat per FGC. A la dècada de 1920, la connexió de ferrocarril entre Igualada i Barcelona va reduir el temps dels trajectes respecte a principis de segle i va aconseguir baixar de les tres hores en tots dos sentits, segons els horaris d'aquest període facilitats a Verificar per Joan Carles Salmerón, director del Términus. Tot i això, el trajecte actual suposa entre 39 minuts i 1 hora i 24 minuts menys que en aquell moment.
Als anys vint del segle XX, el trajecte des d'Igualada fins a Barcelona durava entre dues hores i 16 minuts i dues hores i 45 minuts, en funció de l'horari de sortida i restant el temps que el ferrocarril s'aturava a Martorell Empalme (actual estació de Martorell Enllaç) per si algun passatger volia canviar de línia o “per si s'havia de fer alguna maniobra o canvi de locomotora”, segons explica Salmerón. Com hem dit anteriorment, el trajecte vigent d'Igualada a Barcelona fa entre una hora i 24 minuts i una hora i 37 minuts, per la qual cosa la durada del viatge també s'ha reduït respecte a la dècada dels vint del segle XX. Concretament, el recorregut de la capital de la comarca de l'Anoia a la capital catalana suposa entre 39 minuts i una hora i 21 minuts menys.
Per part seva, el trajecte invers, de Barcelona a Igualada, durava en aquella època entre dues hores i 26 minuts i dues hores i 51 minuts, mentre que l'actual ocupa entre 1 hora i 27 minuts i una hora i 39 minuts. És a dir, durant aquest temps, el recorregut s'ha reduït entre 47 minuts i una hora i 24 minuts menys respecte a la dècada de 1920.
Horaris de la línia de ferrocarril Igualada-Barcelona a la dècada de 1920. Font: Joan Carles Salmerón i Fernández (Terminus Centre d'Estudis del Transport).

Aquest article és fruit de la col·laboració entre
Verificat i Newtral.
Pots llegir la versió en castellà aquí.
Som un equip de joves periodistes que treballem de manera independent per combatre la desinformació. Ens basem en fets i dades per verificar el que diuen els polítics i les falsetats que circulen per les xarxes socials.
Et necessitem. Amb la teva aportació contribuiràs a un debat polític més saludable i ajudaràs a impulsar projectes educatius per ensenyar la ciutadania a navegar el caos informatiu i a defensar-se de la desinformació.
Pots col·laborar amb una aportació tan simbòlica com un euro i no t’ocuparà més de 45 segons (els hem comptat). Si pots, si us plau, marca la teva aportació com a mensual i així podrem continuar fent la nostra feina de manera rigorosa i independent. Moltes gràcies.
Dona