L’actual ferrocarril entre Igualada i Barcelona dura entre una i dues hores menys que a principis del segle XX, malgrat el que diu Salvador Illa

El trajecte actual del ferrocarril d’Igualada a Barcelona dura entre 57 minuts i 2 hores, 12 minuts menys que a principis del segle XX i la línia que fa el recorregut invers, de Barcelona a Igualada, fa servir entre una hora i 6 minuts i una hora, 45 minuts menys respecte a fa 120 anys.


Què s’ha dit?

Salvador Illa va afirmar que la línia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya que connecta Igualada amb Barcelona “tarda 94 minuts, el mateix que tardava quan es va inaugurar a finals del segle XIX”.

Què en sabem?

Els trajectes actuals amb ferrocarril entre Igualada i Barcelona duren aproximadament entre una i dues hores menys que a principis del segle XX.

El primer secretari del PSC i cap de l'oposició al Parlament de Catalunya, Salvador Illa, va afirmar en una entrevista al Cafè d'Idees que la línia 6 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que connecta Igualada amb Barcelona, “tarda 94 minuts, el mateix que tardava quan es va inaugurar a finals del segle XIX” (al minut 26:35). A més, el PSC també va compartir un vídeo d'aquesta declaració al seu compte de Twitter i el diputat socialista Jordi Riba va fer la mateixa afirmació a la sessió de control al Govern del 5 d'octubre passat.

És FALS. El trajecte actual del ferrocarril d'Igualada a Barcelona dura entre 57 minuts i 2 hores, 12 minuts menys que a principis del segle XX i la línia que fa el recorregut invers, de Barcelona a Igualada, fa servir entre una hora i 6 minuts i una hora, 45 minuts menys respecte a fa 120 anys, segons hem pogut comprovar a través dels horaris històrics que ens ha facilitat el Terminus Centre d'Estudis del Transport i els horaris vigents que apareixen publicats al web de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. No hem tingut accés als horaris de la línia a finals del segle XIX, per això la comparació s'ha fet amb els de principis del segle XX, els més propers a l'etapa que esmenta Illa.

“La línia 6 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, la que va d'Igualada a Barcelona, tarda 94 minuts, el mateix que tardava quan es va inaugurar a finals del segle XIX”

Salvador Illa, primer secretari del PSC

Ens hem posat en contacte amb el departament de premsa del PSC per saber a quines dades al·ludia Salvador Illa i en quina font es basa la seva declaració, però a l'hora de publicar aquesta verificació no havíem obtingut resposta.

Sense dades sobre els horaris de la inauguració de la línia

La primera via ferroviària a Igualada, la que uneix aquesta localitat amb Martorell, es va inaugurar, efectivament, a finals del segle XIX, el 29 de juliol de 1893. Així ho detalla el document Igualada-Martorell 1983-2018. Núm. 2 publicat per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya l'any 2019 i signat per Joan Carles Salmerón i Fernández, director del Terminus Centre d'Estudis del Transport, un centre especialitzat en la història i la tècnica dels transports que fa més de quatre dècades que divulga i publica llibres i estudis sobre la matèria.

Tot i això, malgrat que el director del Terminus ha facilitat a Verificat els horaris de la línia corresponents a la primera dècada i els anys vint del segle XX, en el moment de publicar aquesta verificació no ha pogut localitzar els horaris “entre 1893 i 1900”. Per tant, no hem pogut comparar els horaris de la línia actual amb els de “finals del segle XIX”, l'etapa a què feia referència Salvador Illa, però sí que ho hem pogut fer amb els horaris de la línia a les primeres dècades del segle XX enviats per Salmerón.

Entre una i dues hores menys que a principis del segle XX

El trajecte actual del ferrocarril d'Igualada a Barcelona dura entre 57 minuts i dues hores i 12 minuts menys que a principis del segle XX i la línia que fa el recorregut invers, de Barcelona a Igualada, fa servir entre una hora i 6 minuts i una hora i 45 minuts menys.

A la primera dècada del segle XX, quan els passatgers que volien traslladar-se des d'Igualada fins a Barcelona es veien obligats a fer transbord a Martorell, el trajecte fins a la capital catalana durava entre dues hores i 34 minuts i tres hores i 36 minuts, en funció de l'horari de sortida i restant el temps d'espera del transbordament. Així ho indiquen els horaris de la dècada del 1900 que ha facilitat a Verificat el director del Centre d'Estudis del Transport, Joan Carles Salmerón. Actualment, el trajecte d'Igualada a Barcelona fa servir entre una hora i 24 minuts i una hora i 37 minuts, segons els horaris laborables de la línia publicats al web de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

El trajecte de Barcelona a Igualada a la primera dècada del segle XX no trigava el mateix que d'Igualada a Barcelona. En aquest cas, durava entre dues hores i 45 minuts i tres hores i 12 minuts, tal com mostren els horaris facilitats pel director del Terminus Centre d'Estudis del Transport. En canvi, actualment, el trajecte de la capital catalana a la capital de la comarca d'Anoia utilitza entre una hora i 27 minuts i una hora i 39 minuts.

Horaris de la línia de ferrocarril Igualada-Barcelona a la dècada de 1900. Font: Joan Carles Salmerón (Terminus Centre d'Estudis del Transport).

A la dècada de 1920, el trajecte va baixar de les tres hores

Tot i això, els serveis directes entre Igualada i Barcelona” no van començar a circular fins a l'any 1914, “gràcies a la connexió física que es va realitzar amb la línia de via estreta entre Martorell i Barcelona”, segons descriu el document publicat per FGC. A la dècada de 1920, la connexió de ferrocarril entre Igualada i Barcelona va reduir el temps dels trajectes respecte a principis de segle i va aconseguir baixar de les tres hores en tots dos sentits, segons els horaris d'aquest període facilitats a Verificar per Joan Carles Salmerón, director del Términus. Tot i això, el trajecte actual suposa entre 39 minuts i 1 hora i 24 minuts menys que en aquell moment.

Als anys vint del segle XX, el trajecte des d'Igualada fins a Barcelona durava entre dues hores i 16 minuts i dues hores i 45 minuts, en funció de l'horari de sortida i restant el temps que el ferrocarril s'aturava a Martorell Empalme (actual estació de Martorell Enllaç) per si algun passatger volia canviar de línia o “per si s'havia de fer alguna maniobra o canvi de locomotora”, segons explica Salmerón. Com hem dit anteriorment, el trajecte vigent d'Igualada a Barcelona fa entre una hora i 24 minuts i una hora i 37 minuts, per la qual cosa la durada del viatge també s'ha reduït respecte a la dècada dels vint del segle XX. Concretament, el recorregut de la capital de la comarca de l'Anoia a la capital catalana suposa entre 39 minuts i una hora i 21 minuts menys.

Per part seva, el trajecte invers, de Barcelona a Igualada, durava en aquella època entre dues hores i 26 minuts i dues hores i 51 minuts, mentre que l'actual ocupa entre 1 hora i 27 minuts i una hora i 39 minuts. És a dir, durant aquest temps, el recorregut s'ha reduït entre 47 minuts i una hora i 24 minuts menys respecte a la dècada de 1920.

Horaris de la línia de ferrocarril Igualada-Barcelona a la dècada de 1920. Font: Joan Carles Salmerón i Fernández (Terminus Centre d'Estudis del Transport).