És fals que a partir del dilluns “no circularà cap camió” per l’aturada convocada per un grup de transportistes

Les associacions majoritàries del sector del transport no secunden l’aturada i l’entitat que l’ha convocat no coneix grups de transportistes catalans que s’hagin adscrit a la protesta. La protesta l’ha impulsat una patronal, no els treballadors, i no se li pot dir vaga.


Què s’ha dit?

Un missatge d’àudio que circula per WhatsApp afirma que a partir del dia 14 de març no circularà cap camió perquè hi ha una vaga indefinida i alerta d’una falta de provisions als supermercats.

Què en sabem?

Les associacions majoritàries del sector del transport no secunden l’aturada i l’entitat que l’ha convocat no coneix grups de transportistes catalans que s’hagin adscrit a la protesta. L’aturada l’ha impulsat una patronal, no els treballadors, i no se li pot dir vaga.

Està circulant un àudio de WhatsApp que afirma que a partir del 14 de març “no circularà cap camió” perquè hi haurà una vaga indefinida dels “xofers i autònoms”. ÉS FALS. L’aturada que està convocada a partir d’aquell dia és de la Plataforma per a la Defensa del Sector del Transport de Mercaderies per Carretera Nacional i Internacional, una entitat estatal que agrupa petites i mitjanes empreses del sector. Per tant, no es tracta d’una “vaga”, com diu el missatge, sinó d’una aturada patronal. A més, les associacions de transport amb més representació al Comitè Nacional de Transport per Carretera, entitat que agrupa diferents federacions estatals del sector per defensar els seus interessos, no li donen suport i asseguren que a Catalunya el sector no participarà en la protesta. 

“A partir d’aquest diumenge a les 12 de la nit no circularà cap camió, cap. Us ho dic per si voleu fer una mica d’acopio de menjar, perquè ara sí que és huelga indefinida, o sigui fins que no arreglin això no es mourà cap camió. […] L’altra antiga era de la patronal […], però aquesta vegada és dels xofers i autònoms”. 

A més del missatge que ens heu fet arribar, en català, circulen àudios amb el mateix contingut en castellà. Tot i que en un moment fa referència a la frontera entre Espanya i França, el missatge no especifica l’àrea geogràfica que es veurà afectada per la suposada vaga.

Les patronals amb més representativitat no hi donen suport

La Plataforma per a la Defensa del Sector del Transport de Mercaderies per Carretera Nacional i Internacional, que ha convocat l’aturada patronal del 14 de març, no té representativitat dins el Comitè Nacional del Transport per Carretera, l’entitat que agrupa les diferents federacions i associacions d’empresaris transportistes per defensar els seus interessos. La Confederació Espanyola de Transport i Mercaderies (CETM) i la Federació Nacional d’Associacions de Transport d’Espanya (FENADISMER) són les que tenen més representativitat dins d’aquest comitè a la secció de transport públic nacional de mercaderies, un 53,9% i un 26,22%, respectivament, i cap de les dues organitzacions dona suport a l’aturada. 

CETM ha informat en una nota de premsa i també a través de Twitter que “no ha convocat cap aturada de transport, ni creu que en aquesta conjuntura sigui una solució eficient”. El departament d’administració i direcció de FENADISMER, per la seva banda, confirma a Verificat que ells tampoc han convocat l’aturada i que estan pendents d’una reunió entre el Comitè Nacional de Transport de Mercaderies i el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per valorar la situació de l’augment de preus del combustible i prendre decisions.

En clau catalana, la plataforma convocant tampoc forma part de la Mesa sectorial del transport de mercaderies per carretera. L’Associació General d’Autònoms i Pimes Transportistes de Catalunya (AGTC), adscrita a FENADISMER, assegura a Verificat que la majoria dels autònoms i empresaris transportistes no secundaran l’aturada i que, per tant, “el sector no s’aturarà”. També expliquen en conversa amb Verificat que els consta el missatge d’àudio que està circulant per WhastApp i que conté algunes incongruències, com dir que “es tracta d’una vaga, quan és una aturada patronal”, fet que pot suposar una confusió entre els treballadors. 

Verificat s’ha posat en contacte amb la plataforma que ha convocat l’aturada patronal i ens han explicat que a Catalunya no els consten “grups de transportistes que s’hagin volgut sumar a la convocatòria”.

No és una vaga, sinó una aturada patronal

En el missatge d’àudio que està circulant, un home assegura que a partir del 14 de març està convocada una vaga indefinida de transportistes. Però l’aturada la va anunciar el 6 de març la Plataforma per a la Defensa del Sector del Transport de Mercaderies per Carretera Nacional i Internacional, una entitat que agrupa petites i mitjanes empreses, segons afirma en el seu lloc web. De fet, el document de la convocatòria parla d’”aturada nacional indefinida” i no de vaga, ja que aquesta última només la poden convocar legalment els treballadors. Per tant, no es tracta d’una vaga sinó d’una aturada patronal.

La principal diferència entre una vaga i una aturada patronal és qui la convoca; en el primer cas són els treballadors i en el segon cas els empresaris o autònoms. Així consta al reial decret llei 17/1977 sobre les relacions laborals, que afirma que una vaga la poden convocar els treballadors o els representants d’aquests, és a dir, els sindicats (article 3). En la mateixa línia, l’Organització Internacional del Treball (OIT) defineix la vaga com una “interrupció temporal del treball efectuada per un o diversos grups de treballadors amb el fi d'obtenir reivindicacions o rebutjar exigències o expressar queixes o de donar suport a les reivindicacions o les queixes d'altres treballadors”. En canvi, una aturada patronal la impulsen els empresaris, segons indica el mateix reial decret llei 17/1977 i també el document de l’OIT.

Augment del preu del combustible

El que sí que estan demanant les organitzacions de transportistes, com l’Organtizació Internacional del Transport, són mesures per limitar els preus del combustible pel transport comercial per carretera i rebaixar els impostos arran de la pujada de preus.