Fa uns dies Zack Strength, exjugador de futbol de primera divisió que actualment es dedica a “ajudar a les persones a perdre greix i guanyar múscul”, segons descriu ell mateix, va fer una piulada assegurant que un augment de la ingesta de colesterol es traduïa en un augment de la testosterona, acompanyant el missatge amb una imatge d’un plat de cinc ous ferrats i un entrecot amb un tros de mantega o margarina. És FALS. És cert que el colesterol és el precursor de la testosterona, però la producció d’aquesta hormona està altament regulada cerebralment per la hipòfisi, coneguda com a glàndula mestra del cervell, i no augmenta per la ingesta del lípid. A més, al contrari del que afirmen alguns vídeos de Youtube, elevats nivells de colesterol en sang poden causar problemes cardiovasculars.
Augmenta la teva ingesta de colesterol, augmenta la teva testosterona.
La piulada, feta per l’exfutbolista Zack Strength i que acumula més de 18.000 “m’agrada” i gairebé 4.000 retuits, no és correcta. Si bé és cert que el colesterol és el precursor de la testosterona, l’andrògen —hormona sexual masculina— circulant més abundant en els homes, el procés de producció d’aquesta hormona “està regulat per la hipòfisi”, indica a Verificat Gabriel Pons, professor de Bioquímica de la Universitat de Barcelona (UB) i investigador de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL). La hipòfisi és una glàndula situada al cervell que produeix diverses hormones com l’oxitocina o la prolactina, i que controla la majoria de les altres glàndules del cos humà.
A més, resulta “un molt mal consell suggerir que es prengui colesterol amb aquests objectius (rendiment muscular)”, segons afirma a Verificat Juan Hidalgo, professor del departament de Biologia Cel·lular, Fisiologia i Immunologia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i membre de la Societat Espanyola de Fisiologia, ja que nivells alts de colesterol en sang poden desembocar en un problema cardiovascular.
El colesterol, essencial per la salut humana
“La testosterona se sintetitza a partir del colesterol”, però que es fabriqui a partir del colesterol “no vol dir en absolut que per ingerir més colesterol hagis de fabricar més testosterona”, concreta Pons.
El colesterol és una molècula imprescindible per la vida: a partir d’aquesta “se sintetitzen les hormones esteroidals” —una família que inclou la testosterona, els estrògens, la progesterona o el cortisol—, entre altres molècules, desenvolupa Hidalgo. Aquest procés de síntesi “està exquisidament regulat”, fet en què també insisteix Pons, remarcant el rol essencial de la hipòfisi.
Les hormones esteroidals, entre les quals trobem la testosterona, “no es poden emmagatzemar per la seva naturalesa hidrofòbica [repelen l’aigua], són hormones que se sintetitzen a demanda”, clarifica Hidalgo. Això implica, doncs, que al cos humà no tenim reserves de testosterona, i d’aquí es pot deduir que, per molt colesterol que ingerim, si no necessitem més testosterona —i, per tant, la hipòfisi no dona l’ordre d’augmentar la seva producció—, aquest lípid no s’utilitzarà amb aquesta finalitat.
La cara fosca del colesterol
La ingesta exagerada de colesterol pot ser problemàtica, ja que “nivells alts correlacionen amb problemes cardiovasculars potencialment perillosos”, explica Hidalgo, de la UAB. Un excés de colesterol pot bloquejar els vasos sanguinis, propiciant així l’aparició de patologies cardiovasculars o ictus [infart cerebral]. A més, tal com expliquen els Sistemes de Salut de Regne Unit (NHS), “el colesterol alt no causa símptomes”, així que moltes vegades és un problema silent que no es detecta fins que es fa una anàlisi de sang.
Així doncs, no és només que la ingesta exagerada de colesterol no es tradueixi directament en un augment dels nivells de testosterona; sinó que, a més a més, és una acció perillosa per a la salut.
Aquest article és part de Les Mentides amenacen la Salut, la secció de ciència de Verificat.

The sole responsibility for any content supported by the European Media and Information Fund lies with the author(s) and it may not necessarily reflect the positions of the EMIF and the Fund Partners, the Calouste Gulbenkian Foundation and the European University Institute.
Som un equip de joves periodistes que treballem de manera independent per combatre la desinformació. Ens basem en fets i dades per verificar el que diuen els polítics i les falsetats que circulen per les xarxes socials.
Et necessitem. Amb la teva aportació contribuiràs a un debat polític més saludable i ajudaràs a impulsar projectes educatius per ensenyar la ciutadania a navegar el caos informatiu i a defensar-se de la desinformació.
Pots col·laborar amb una aportació tan simbòlica com un euro i no t’ocuparà més de 45 segons (els hem comptat). Si pots, si us plau, marca la teva aportació com a mensual i així podrem continuar fent la nostra feina de manera rigorosa i independent. Moltes gràcies.
Dona