Barcelona no és “la ciutat de l’Estat que més fa servir el transport públic per anar a treballar” com diu Ada Colau, és Madrid

Madrid és la ciutat que més fa servir el transport públic per anar a treballar o estudiar, encara que es troba pràcticament igualada amb Barcelona. 


Què s’ha dit?

Ada Colau va dir que Barcelona és “la ciutat de l’Estat que més fa servir el transport públic per anar a treballar”.

Què en sabem?

Madrid és la ciutat que més fa servir el transport públic per anar a treballar o estudiar, encara que es troba pràcticament igualada amb Barcelona. 

Ada Colau, alcaldessa de Barcelona i candidata de Barcelona en Comú, va afirmar al debat electoral organitzat per PIMEC el 24 d’abril que la capital catalana és “la ciutat de l’Estat que més fa servir el transport públic per anar a treballar” (al minut 1:31:01).

És ENGANYÓS. És fals que Barcelona sigui la primera ciutat espanyola de més de mig milió d’habitants on més persones fan servir el transport públic per desplaçar-se al seu lloc de feina o estudi (41,1%). La primera és Madrid (42,8%), encara que ambdues ciutats es troben pràcticament igualades perquè la capital espanyola només supera la catalana per 1,7 punts percentuals. Així ho detalla l’Enquesta de Característiques Essencials de la Població i Habitatges (2021) de l’Institut Nacional d’Estadística (INE).

“Som la ciutat de l’Estat que més fa servir el transport públic per anar a treballar”

Ada Colau, alcaldessa de Barcelona

El departament de comunicació de l’Ajuntament de Barcelona ha explicat a Verificat que “a l'alcaldessa li va faltar afegir que és la ciutat on més gent es desplaça en transport públic o a peu per anar a treballar”. En aquest cas, si sumen ambdós percentatges, la declaració sí que seria certa, ja que a Barcelona un 57% de les persones es desplacen a la seva feina o al seu centre d’estudi caminant (15,9%) o en transport públic (41,1), per sobre de Madrid, la segona classifica amb un 53,7%.

En termes absoluts, el nombre de persones que fan servir l'autobús, el tren, el metro o el tramvia per anar a treballar o estudiar a Madrid (605.283) supera àmpliament al de Barcelona (280.357), sempre segons l’Enquesta de Característiques Essencials de la Població i Habitatges (2021). Tanmateix, s’ha de tenir en compte que el 2021 la població de Madrid era de 3,3 milions i la de Barcelona, d'1,6 milions, segons l’INE.