Entrevistes falses per vendre fàrmacs o suplements: l’estafa que pretén fer negoci amb la teva salut

Corren per WhatsApp pàgines web fraudulentes que venen productes “miraculosos”

Pàgina web que es fa passar per la revista ¡Hola! per a promocionar un suplement nutricional per a perdre pes. És una estafa.

Què s’ha dit?

Una entrevista a un suposat metge en un portal amb aparença de mitjà de comunicació anomenat Hoy pretén vendre un fàrmac “capaç de curar qualsevol malaltia articular”. Un article en una pàgina web que aparenta ser la de la revista ¡Hola!, assegura que un estudiant “ha creat una fórmula vegetal única que permet perdre entre 10 i 15 quilos al mes” sense fer dieta ni esport.

Què en sabem?

Es tracta de sengles estafes. De fet, el metge de l’entrevista directament no existeix i el web de la notícia no és el de l’¡Hola!, sinó que es fa passar pel portal de la revista intentant imitar la seva estructura. El format d’una falsa entrevista i la suplantació d’un mitjà o una entitat coneguda són una manera de fer negoci amb la salut de les persones.

Coneix la nostra metodologia

En les darreres setmanes ens heu preguntat a través del nostre servei de WhatsApp per dues suposades notícies publicades a pàgines web que expliquen les bondats de fàrmacs i suplements dietètics. La primera és una entrevista a un suposat metge en un portal amb aparença de mitjà de comunicació anomenat Hoy que pretén vendre un fàrmac “capaç de curar qualsevol malaltia articular”. La segona, un article en una pàgina web que aparenta ser la de la revista ¡Hola!, on s’assegura que un estudiant “ha creat una fórmula vegetal única que permet perdre entre 10 i 15 quilos al mes” sense fer dieta ni esport.

Es tracta de sengles estafes. De fet, el metge de l’entrevista directament no existeix i el web de la notícia no és el de l’¡Hola!, sinó que es fa passar pel portal de la revista intentant imitar la seva estructura. El format d’una falsa entrevista i la suplantació d’un mitjà o una entitat coneguda són una manera de fer negoci amb la salut de les persones. A més, aquests articles solen incloure afirmacions cridaneres com “perd pes sense fer dieta ni exercici” i empren testimonis (sense aportar evidència que realment existeixin) que asseguren que el producte és “miraculós” per captar la nostra atenció.

La revista Hola promociona i ven un suplement dietètic per perdre pes “sense fer dieta ni activitat física”.

Un metge anomenat Pedro Alcántara ha desenvolupat la crema OstyHealth “capaç de curar qualsevol malaltia articular”.

La suplantació de pàgines web per promocionar i vendre productes dietètics o sanitaris és una pràctica comuna. “Els estafadors situen històries falses online a través de fake news, webs, blogs, banners d’anuncis i xarxes socials per a vendre els seus productes de pèrdua de pes”, explica la Comissió Federal de Comerç (FTC) dels Estats Units en una pàgina de consells als consumidors. El mateix passa amb remeis per la salut.

L’entitat sintetitza les afirmacions enganyoses més emprades en l’àmbit de la dietètica, algunes de les quals apareixen en la pàgina que es fa passar per l’¡Hola!. És el cas de frases com “perd pes sense fer exercici ni dieta”, “l’única cosa que has de fer per perdre pes és prendre aquesta pastilla”, o “pots perdre 15 quilos en 30 dies”.

Una tàctica comuna utilitzada pels estafadors, asseguren, és fer servir el logo o el disseny de pàgina de webs conegudes, escriure valoracions positives sobre el producte o mostrar imatges de pèrdues de pes molt destacades.

En l’àmbit sanitari, apunta l’FTC nord-americana, cal desconfiar dels productes que asseguren curar una àmplia varietat de malalties i problemes de salut, dels testimonis indocumentats de suposats pacients i doctors que cataloguen el remei com a miraculós, i de les promeses que si el tractament no funciona, et tornaran els diners. Totes elles són estratègies que apareixen replicades al cas del portal Hoy.

El fals article de l’¡Hola!

El suposat article de l’¡Hola! promociona el complement dietètic Reduslim, tot assegurant que ha estat desenvolupat per Elena Fernández, una suposada estudiant de Medicina de la Universidad Complutense de Madrid (UCM). 

El portal, però, no és l’oficial de la revista ¡Hola!, que no ha publicat mai cap notícia amb un titular similar, ni ha parlat al seu web del suplement dietètic Reduslim, tal com es pot comprovar amb una cerca avançada de Google, tant del producte com del titular entre cometes. Si fem clic a qualsevol dels enllaços disponibles al web, cap d’ells porta a altres seccions de la revista, sinó que ens redirigeixen a la pàgina de venda del suposat producte. Això normalment no passa a les pàgines oficials dels mitjans, que tenen enllaços als seus articles i seccions.

A més a més, el logo de la pàgina fraudulenta conté una línia morada que el real no té, l’estil de les diferents seccions del web també és diferent i la tipografia del cos de l’article tampoc coincideix. La pàgina falsa empra un estil de text sense adornaments al final de les lletres, mentre que la revista ¡Hola! sí que usa unes lletres amb serif.

Comparació del logo de la pàgina que es fa passar per l'¡Hola! amb el logo real.
Comparació del logo de la pàgina que es fa passar per l’¡Hola! amb el logo real.
Comparació de el disseny de la pàgina que es fa passar per l'¡Hola! amb el disseny real.
Comparació del disseny de la pàgina que es fa passar per l’¡Hola! amb el disseny real.
Comparació de el disseny de la pàgina que es fa passar per l'¡Hola! amb el disseny real.
Comparació de la tipografia de la pàgina que es fa passar per l’¡Hola! amb la tipografia real.

Verificat s’ha intentat posar en contacte amb Reduslim per conèixer si tenen constància de la promoció enganyosa, però a l’hora de publicar aquesta verificació no havia obtingut resposta. Tot i això, en el seu web indiquen que existeixen productes que es comercialitzen sota el mateix nom per altres canals, però que no han estat desenvolupats per ells.

Un anunci repetit en pàgines falses d’altres països

Diferents versions pràcticament idèntiques de l’anunci, amb la mateixa història, però amb diferents protagonistes i entitats suplantades, circulen en pàgines web ucraïneses, uzbekes, russes, búlgares i italianes. L’estructura del text és molt similar, i algunes de les imatges que il·lustren suposats casos d’èxits són les mateixes, tot i fer referència a persones amb noms i cognoms diferents.

Així, per exemple, una versió búlgara assegura que Toni Ilieva, una suposada alumna de la Facultat de Dietètica de la Universitat de Medicina d’Elhovo (Bulgària) ha desenvolupat el suplement Guavital per perdre pes. En el cas uzbek, la protagonista és una tal Tatyana Ivanenko, estudiant de la UGMU, una entitat local, qui hauria creat un producte anomenat MONA FIT.

En una versió italiana que suplanta la Universitat de Pavia, la història canvia: ara és Luisa Camilli, estudiant de la facultat, que ha trobat un remei natural contra les varius, anomenat Varilux Premium.

En tots els casos excepte l’italià, on canvia l’estil, però es manté l’essència, un clic a qualsevol enllaç porta a una pestanya similar, amb el mateix disseny i diferent idioma, on es demana emplenar una enquesta per comprar el producte.

El mètode de la falsa entrevista

El segon cas pel qual ens heu preguntat és una entrevista a una pàgina web anomenada Hoy, on un suposat metge que es diu Pedro Alcántara promociona una crema contra l’artritis anomenada OstyHealth, “capaç de curar qualsevol malaltia articular”.

Tanmateix, si cerquem el nom de Pedro Alcántara a ResearchGate, una xarxa social on els científics comparteixen les seves investigacions, no obtenim cap resultat de cap científic amb aquest nom que es dediqui al món de la salut. 

De fet, la fotografia a la qual surt el tal Pedro Alcántara és la mateixa amb la qual s’ha il·lustrat una altra entrevista en croata a un tal Pjetro Čikotić, també un suposat metge amb la mateixa cara que Pedro Alcántara. En el seu cas, però, ven un altre producte anomenat CTraugel, del qual també s’assegura que “capaç de curar qualsevol malaltia articular”. 

És a dir, es tracta d’una estafa que segueix el mateix format que l’anterior: generar el mateix contingut en diversos idiomes per vendre productes amb noms diferents i amb la suposada capacitat de curar “miraculosament”, segons les mateixes pàgines, les mateixes malalties.

Per altra banda, una cerca inversa del logo del suposat mitjà a través de Google Imatges tampoc troba cap resultat cap diari real amb un disseny similar. A més a més, tal com passava en el cas de l’Hola!, si fem clic a qualsevol dels enllaços disponibles ens porta a una espècie de joc per obtenir descomptes de cara a comprar el producte.