Les asseveracions falses basades en la primera autòpsia a un mort després de vacunar-se

 Les asseveracions falses basades en la primera autòpsia a un mort després de vacunar-se

Està circulant a les xarxes un document en pdf que, suposadament basant-se en els resultats de la primera autòpsia d'un pacient que va morir després d'haver rebut una vacuna contra la covid-19, fa asseveracions falses, com que la immunització no va impedir que el virus ingressés a tots els òrgans del [seu] cos” o que “la vacuna no funciona en absolut”. Els desmuntem.

“La primera autòpsia d'una persona vacunada contra la COVID-19, que va donar negatiu 18 dies després de l'admissió a l'hospital però 24 dies després de vacunar-se, va revelar que es va trobar ARN viral a gairebé tots els òrgans del cos. La vacuna, encara que va desencadenar una resposta immune, no va evitar que el virus ingressés a tots els òrgans del cos”

L'estudi oficial en el qual es basa l'afirmació parla del cas d'un home de 86 anys que vivia en una residència d'ancians i que va morir quatre setmanes després de rebre la primera dosi de Pfizer. Encara que no va presentar cap símptoma específic de covid-19, sí que va donar positiu de SARS-CoV-2 abans de morir. La causa real de la defunció va ser insuficiència renal i respiratòria aguda d'origen bacterià. La relació de la seva mort amb el coronavirus no s'ha provat.

Són les conclusions de la primera autòpsia d'un pacient que havia rebut una vacuna contra la covid-19. Els resultats van quedar plasmats en un informe i, posteriorment, van ser publicats el juny passat en la revista International Journal of Infectious Diseases juntament amb un treball de recerca on científics d'Alemanya van investigar la presència d'ARN viral en el cos del mort, aprofundint en les causes reals de la mort i calculant fins a quin punt el SARS-CoV-2 va ser determinant.

Les causes reals de la mort

El que diu l'estudi és que “el nostre pacient va morir d'una pneumònia bacteriana, no de covid-19, fins i tot havent donat positiu per SARS-CoV-2”, indica Torsten Harsen, investigador líder. Aquesta afirmació xoca amb el missatge que ens heu enviat, que assegura que la “vacuna no funciona en absolut, o que el virus gaudeix de la millora dependent d'anticossos (ADE), cosa que significa que en realitat es propaga MÉS DE PRESSA en les persones vacunades”.

Els autors deixen clar que les seves dades suggereixen que “la resposta immune a causa de la vacunació va ser capaç de prevenir covid-19”, encara que una primera dosi de vacuna pot generar un cert nivell d'anticossos que no és suficient per a protegir d'una infecció per SARS-CoV-2.

Respecte a la millora dependent d'anticossos (ADE, en anglès), el missatge també dóna una dada falsa: diu que el que s'observa en els diferents òrgans significa que els anticossos induïts per la vacuna fan que la infecció es propagui més ràpid (l'anomenat efecte ADE): “Això és també erroni”, assenyala Adelaide Sarukhan, immunòloga i redactora científica de l'Institut de Salut Global (IS Global) de Barcelona.

“Tots els assajos clínics i els centenars de milions de persones vacunades fins ara demostren que la vacuna genera una bona protecció contra la infecció i la malaltia i que existeix una forta correlació entre aquesta protecció i el nivell d'anticossos anti-Spike neutralitzadors generats per la vacuna”, conclou.

Recordem que l'ADE és un fenomen bastant paradoxal: fa que els anticossos del nostre sistema immune, que suposadament combaten les infeccions en el cos, es tornin contra ell, empitjorant fins i tot la malaltia.

Un estudi utilitzat per a desinformar

Poc després de la publicació de la seva recerca, Harsen va emetre un comunicat desmuntant algunes de les asseveracions falses que s'havien publicat sobre el seu treball, especialment les del presentador de ràdio Hal Turner a través del podcast que dirigeix, com va explicar l'agència de verificació Factcheck.org, membre com Verificat de la International Fact-Checking Network.

Ara, una persona d'identitat desconeguda, ha rescatat les declaracions de Turner i les ha traduït al castellà. El document s'ha compartit per diversos grups de Telegram. Per exemple, el text diu que “la vacuna, encara que va desencadenar una resposta immune, no va evitar que el virus ingressés a tots els òrgans del cos”. No és cert: en el text científic els investigadors diuen que van trobar ARN viral a gairebé tots els òrgans “analitzats”. Rn paraules a Verificat, el mateix líder de l'estudi, van ser “només nou” (orofaringe, mucosa olfactòria, tràquea, pulmons, cor, ronyó i cervell, excepte el fetge i el bulb olfactori), dels quals només van trobar restes d'ARN del virus en set (en tots menys el fetge i el bulb olfactori).