Catalunya no és l’única comunitat autònoma on els maquinistes de Renfe han estat en vaga

Catalunya no és l'única comunitat autònoma on els maquinistes de Renfe han estat en vaga

Tuits vaga Renfe

Català | Castellano

La vaga de maquinistes de Renfe ha deixat missatges virals que asseguren, per exemple, que “només afecta a Catalunya” o que "la vaga és perquè no volen que els maquinistes catalans siguin manats des de Catalunya, sinó des de Madrid". Aquestes publicacions són enganyoses. És cert que s'han manifestat pel possible traspàs de competències a Catalunya o altres comunitats autònomes, però la vaga va ser convocada pel sindicat de maquinistes SEMAF a tota Espanya. 

La vaga s'ha desconvocat la nit del 7 d'octubre, quan Renfe i el Sindicat Espanyol de Maquinistes i Ajudants Ferroviaris (SEMAF), sindicat majoritari que va obtenir el 32% dels vots en les últimes eleccions sindicals, han arribat a un acord després de quatre dies d'aturades per part dels maquinistes. 

No obstant això, hi ha discrepàncies entre el comunicat publicat per l'operadora ferroviària i el sindicat. Renfe afirma en el seu comunicat que “és fonamental la incorporació al servei dels nous maquinistes de Renfe” i diu que des del final de l'estat d'alarma ha començat un procés d'incorporació de 924 nous conductors, que es preveu que acabi en els pròxims mesos, una dada que ja va donar en un altre comunicat el 4 d'octubre. Per part seva, el SEMAF a més de la recuperació de trens i personal diu que han arribat a un “compromís de la integritat de l'empresa pública i els seus empleats enfront de possibles transferències”, fet que no esmenta Renfe en la seva declaració.

Els motius que han portat a la vaga

El SEMAF va convocar la vaga per la falta de trens i personal, però també en oposició a la possible transferència de competències dels serveis ferroviaris a la Generalitat de Catalunya o altres comunitats autònomes. El Sindicat Ferroviari, per la seva part, es va sumar a les demandes del sindicat majoritari per justificar les aturades i va afegir en un altre comunicat que també estan en contra de la privatització, que segons expliquen, està duent a terme Renfe. El SF fa referència a l'anunci de l'operadora ferroviària de la licitació de la compra de 12 locomotores per al transport de mercaderies.

Encara que la vaga ha afectat als serveis de Renfe de tota Espanya, Catalunya ha estat una de les comunitats amb més incidències en els primers dies de vaga, al costat de València i Madrid. L'1 d'octubre es van suspendre el 59% dels trens de Rodalies que haurien d'haver circulat com a serveis mínims a Catalunya, a València no van circular el 69% dels trens previstos i a Madrid, el 26%, segons ha informat Renfe en la seva pàgina web.

Traspàs de competències

La Generalitat va passar a ser titular dels serveis de Rodalies a Catalunya el 2010 i un any més tard, el 2011, va assumir la competència també dels serveis regionals. Mitjançant aquest acord el govern de la Generalitat passava a encarregar-se de “la regulació, la planificació, la gestió, la coordinació i la inspecció d'aquest servei, així com de la seva potestat tarifària”, primer de Rodalies, el 2010, i després dels serveis regionals, el 2011.

Ara el que està negociant el Govern espanyol és l'ampliació de les competències que tenen les comunitats autònomes en serveis ferroviaris. Des de la Moncloa, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, deia en una roda de premsa que recollia Europa Press que veu com una “anomalia” que la Generalitat no pagui directament a Renfe pels serveis de Rodalies.

L'executiu català, per part seva, és favorable a l'ampliació de competències. El vicepresident Jordi Puigneró ha reclamat el traspàs complet “amb la infraestructura, estacions, personal i finançament”. “Tenint totes les eines podrem demostrar que fem bé el treball”, ha dit. No obstant això, el president de Renfe, Isaías Táboas, deixava clar en declaracions a la Cadena SER que “no hi havia res de traspàs de trens ni personal”, que només s'està parlant dels recursos econòmics.

Amb la desconvocatòria de vaga el SEMAF assegura que han arribat a un acord amb l'empresa perquè es mantingui “la integritat de l'empresa pública i els seus empleats”, que segons diuen en el comunicat “es ratificarà demà (9 octubre) en una reunió en el ministeri amb la resta d'organitzacions”. El Ministeri de Transports i Renfe no han dit res de moment sobre aquest tema.

La por dels sindicats

Justament, el traspàs de personal era una de les raons per les quals els maquinistes s'oposaven a aquesta negociació. “El traspàs de personal suposaria una incertesa per als maquinistes”, segons explica Diego Martín, portaveu de SEMAF, a Verificat. “No volem deixar de pertànyer al grup Renfe perquè entenem que les obligacions de servei públic, com el transport, han de ser operades per una empresa pública” i afegeix que aquest possible traspàs a la Generalitat acabaria en un “efecte va dominar”, ja que altres comunitats també començarien a sol·licitar-ho, com per exemple ja va anunciar el president de la Comunitat Valenciana en el debat de política general (pàgina 7 intervencions president).

Enfront de les reticències dels sindicats, el Govern català va donar un missatge tranquil·litzador. El secretari general de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, va dir a SER Catalunya que el possible traspàs “és per assumir tot el personal dins de l'empresa de Ferrocarrils o dins de la Generalitat” i que aquests conservin “tots els seus drets laborals”, tant des del punt de vista econòmic, com de la mobilitat funcional i geogràfica. Font va negar la possibilitat que es privatitzi la gestió laboral.

Xifres contradictòries sobre el nombre de maquinistes

Un altre dels motius pels quals els maquinistes han fet vaga és el que consideren falta de personal. En relació a això el SEMAF també ha publicat una fotografia a Twitter on es veu un comunicat de Renfe en el qual la companyia nega l'existència de motius per a la vaga. En el muntatge fotogràfic que fa el sindicat ratllen les xifres que dóna Renfe respecte als maquinistes i afegeixen unes altres a la part dreta.

Segons les dades que ha facilitat Renfe a Verificat, previsiblement la companyia tancarà enguany amb 5.720 maquinistes, la xifra més alta dels últims cinc anys. Des del departament de premsa de l'operadora ferroviària expliquen que la plantilla de l'empresa es regula a través del Pla d'Ocupació, un mecanisme que ordena les altes i baixes dels treballadors.

No obstant això, segons les mateixes dades de la companyia el nombre de baixes registrades ha estat major que el nombre d'altes el 2016, 2017, 2018 i 2020. Només el 2019 el nombre de noves contractacions va superar les baixes, però segons els càlculs de l'empresa es preveu que aquest 2021 també ho superi, amb 924 incorporacions en el sector de la conducció. Encara que, per enguany Renfe té l'obligació de complir amb la taxa de reposició dels empleats públics del 110% que va establir el govern en els últims Pressupostos Generals de l'Estat per a 2021 (llei 11/2020), segons la qual si surten 100 treballadors de l'empresa, han d'entrar 110, a través de les Ofertes Públiques d'Ocupació.

Aquest article és fruit de la col·laboració entre Verificat i Newtral. Podeu llegir la versió en castellà aquí.