En els últims dies s’han viralitzat dues imatges que mostren dos grups de suposats agents de paisà al carrer a Barcelona i es comparteixen com si haguessin estat preses durant les protestes de resposta a la sentència del judici al procés.
No són imatges actuals: Verificat ha comprovat que les imatges ja s’havien publicat els anys 2011 i 2012.
La imatge de l'esquerra és un collage en què es veu una fotografia d’un grup de persones situat a l’entrada d’un garatge al passeig de Pujades, davant el Parc de la Ciutadella, i una segona fotografia de les mateixes persones al costat d’una furgoneta dels Mossos d’Esquadra. Es tracta d’un collage que va començar a circular el juny de 2011, dia en què el moviment 15-M va rodejar el Parlament de Catalunya com a forma de protesta. Un vídeo penjat a Youtube el 16 de juny d’aquell any mostra imatges de la protesta i del mateix grup de persones de la fotografia (minut 1:15), acusats, segons el vídeo, de ser agents de paisà infiltrats a les manifestacions per provocar aldarulls.
La següent imatge mostra un grup de persones tapades amb caputxes i gorres a l’inici del carrer d’En Fontrodona, al barri del Poble-sec. El resultat de la recerca a través de Google ha permès determinar que la data de publicació original és el 2 de maig de 2012.
Som un equip de joves periodistes que treballem de manera independent per combatre la desinformació. Ens basem en fets i dades per verificar el que diuen els polítics i les falsetats que circulen per les xarxes socials.
Et necessitem. Amb la teva aportació contribuiràs a un debat polític més saludable i ajudaràs a impulsar projectes educatius per ensenyar la ciutadania a navegar el caos informatiu i a defensar-se de la desinformació.
Pots col·laborar amb una aportació tan simbòlica com un euro i no t’ocuparà més de 45 segons (els hem comptat). Si pots, si us plau, marca la teva aportació com a mensual i així podrem continuar fent la nostra feina de manera rigorosa i independent. Moltes gràcies.
Dona