Els rumors sobre el nou carril bici del carrer Aragó, verificats

El carril bici serà d’una sola direcció i el carrer Aragó mantindrà entre dos i quatre carrils per cotxes en funció del tram


La setmana passada van començar les obres del nou carril bici del carrer Aragó de Barcelona i les xarxes s’han omplert de rumors i afirmacions falses sobre com serà, com funcionarà i com afecta la circulació dels cotxes. N’hem fet un recull i les hem verificat!

Entre quatre i dos carrils pels automòbils

Una de les principals crítiques que ha rebut el nou carril bici és que farà perdre molt espai als cotxes; alguns usuaris fins i tot han afirmat que el carrer Aragó passarà de tenir sis carrils a només dos. És FALS, per construir el carril bici s’eliminarà un únic carril de trànsit des de la Meridiana fins al carrer Tarragona

“Una arteria estratègica de sis carrils es convertirà en dos”

“El carrer Aragó es quedarà amb dos o tres carrils depenent del tram”

“Aragó passa de 5 carrils per cotxes a només 2, en poc menys d’un any” 

El carril bici del carrer Aragó es construirà entre la Meridiana i el carrer Tarragona, en gairebé cinc quilòmetres que tenen trams de quatre, cinc i sis carrils (com es veu a la imatge):

  • El tram més ample (de sis carrils) és el que va des de l’avinguda Diagonal fins a l’avinguda Roma; té un carril bus a la banda muntanya i ara, amb la incorporació d’un carril bici, es quedarà amb quatre carrils per a cotxes.
  • Tot el seguit, el tram entre l'avinguda Roma i el carrer Vilamarí també té un carril bus. En aquest cas, hi ha tres carrils per cotxes que passaran a ser-ne dos
  • Amb la nova reforma, aquest mateix esquema es mantindrà de Vilamarí fins a Tarragona (on acaba el carrer Aragó), un tram que fins ara tenia quatre carrils per cotxes i on s'afegirà un carril bus i deixarà dos carrils per automòbils (després de la instal·lació del carril bici).
  • Finalment, el tram inicial, que va des de la Meridiana fins a la Diagonal, actualment té un carril bus (com a mínim des del 2008) i quatre carrils per automòbils (excepte en el tros de la Meridiana fins al carrer Independència, on hi ha tres carrils per cotxes i una fila d’aparcaments des del 2019). Amb la instal·lació del nou carril bici, quedaran dos carrils pels cotxes fins al carrer Independència i tres carrils des d'allà fins a la Diagonal. Aquesta reducció no es farà en un any perquè, segons els històrics de Google Maps, el tram que va de l’avinguda Meridiana a la Diagonal té carril bus almenys des del 2008.

Per tant, cap tram del carrer Aragó passarà de tenir sis carrils pels cotxes a tenir-ne dos (com han afirmat alguns usuaris a la xarxa). Així es veu a les fotografies que s’han compartit a Twitter i als plànols de la memòria de les actuacions tàctiques.

Un carril bici d’una sola direcció

Diferents usuaris també han denunciat que s’hi faci un carril bici de doble direcció. És FALS. Serà d’una sola direcció, en sentit Llobregat.

“Ara fan del carril esquerre un carril bici doble sentit”

Així ho va confirmar l’Ajuntament des del primer dia i ho ha recordat a Twitter. També es pot comprovar als plànols de la memòria de les actuacions tàctiques.

La convivència amb els contenidors

Una altra de les crítiques que ha rebut el nou carril bici del carrer Aragó és que separa els contenidors de la vorera.

Això és cert, però cal fer-hi dues consideracions. En primer lloc, els plànols de la memòria (per exemple, de la pàgina 142 a la pàgina 149) preveuen que es pinti un damer i un cediu el pas just davant dels contenidors. Un damer és un reforç visual de quadrats blancs pintats al terra que indica la zona on té validesa un cediu el pas, tal com recull el document sobre la senyalització de carrils bici a Barcelona publicat el 2010 (durant el mandat de Jordi Hereu).

A més, la ubicació de carrils bici entre la vorera i els contenidors no és nova del carrer Aragó, sinó que trobem molts exemples d’altres llocs on això ja passa; no és fàcil trobar les notícies o les notes de premsa sobre inauguracions dels carrils bici, però podem trobar informació a través de l’arxiu del Google Maps. Ja el 2008, per exemple, hi havia carrils bici entre la vorera o els vianants i els contenidors al carrer Provença (quan encara era només d’un sentit), a la plaça Francesc Macià, al carrer Tuset, al carrer Marina, a la Ronda Sant Pere o a la Gran Via. Això també passa al carrer de Sabino Arana, en un carril bici construït durant el mandat de Xavier Trias. A partir del 2015, ja amb Ada Colau com a alcaldessa, aquest sistema també s’ha utilitzat al carrer Marquès de Sentmenat, a la Plaça Maragall, al carrer Londres, al carrer Joan Güell o al carrer Sardenya.

Un carril a sobre la vorera

Finalment, un tuit de @motoristesbcn acusa la Regidoria de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona de no protegir els vianants, i adjunta una fotografia d’un carril bici damunt d’una vorera. La fotografia és certa i mostra un tram de carril bici del carrer dels Tarongers, a la muntanya de Montjuïc. Ara bé, aquest carril bici es va fer durant el mandat de Jordi Hereu (del PSC) com a alcalde i, més concretament, entre el 2008 i el 2011, tal com es pot veure a les imatges d’arxiu del Google Maps (el 2008 no hi era, però el 2011 ja s’havia habilitat).