Suplanten diverses universitats per enganyar els estudiants amb un fals retard en el pagament de la matrícula
L’Agència de Ciberseguretat de Catalunya ha alertat que es tracta d’un intent d’estafa
L’Agència de Ciberseguretat de Catalunya ha alertat que es tracta d’un intent d’estafa
Què s’ha dit?
Que diversos estudiants han rebut un correu en què se’ls notifica el retard en el pagament de la seva matrícula de 850 euros i se’ls requereix l’abonament de l’import a través de transferència bancària.
Què en sabem?
Que es tracta d’un intent d’estafa, segons han alertat les mateixes universitats, com Esade, i l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya. Els ciberdelinqüents han suplantat la identitat dels centres fent servir el seu logo i adreçes de correu similars a les oficials.
Estudiants de diferents universitats, com Esade, han rebut aquests dies un correu electrònic en què se’ls informa del retard en el pagament de la seva matrícula per valor de 850 euros i se’ls requereix l’abonament de l’import través de transferència bancària. Es tracta, però, d’un intent d’estafa, tal com han alertat els mateixos centres i ha confirmat l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya. T’HO EXPLIQUEM!
“Estudiants universitaris reben un correu en què se’ls notifica el retard en el pagament de la seva matrícula de 850 euros i se’ls demana una transferència bancària”
El missatge fraudulent, que afecta també la Universidad de Deusto i la Universidad Pontificia Comillas, tal com ha informat Maldita.es, membre com Verificat de les xarxes internacionals de verificació, inclou el logo de la universitat que prova de suplantar i en simula l’adreça de correu electrònic.
A través d’un comunicat publicat a les seves xarxes socials, Esade, que forma part de la Universitat Ramon Llull, ha alertat que es tracta d’un intent d’estafa i recomana els estudiants no respondre els missatges, marcar-los com a correu brossa i esborrar-los. En cas d’haver efectuat el pagament o facilitat dades personals o bancàries, recomanen “denunciar-ho a les autoritats pertinents i contactar amb el banc per protegir els comptes.”
⚠️ AVISO: Detectado un nuevo intento de phishing relacionado con el pago de matrículas universitarias. El fraude afirma que debes 850 € de matrícula y que debes pagarlos por transferencia bancaria. #ciberseguridad #phishing #estafamatrícula pic.twitter.com/XCYHgrZ76f
— Esade (@Esade) August 6, 2025
Per la seva banda, l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya també ha notificat l’intent d’estafa i recorda que, en cas d’haver rebut un correu similar, cal:
- Verificar l’adreça del remitent.
- Contactar amb la universitat pels canals oficials.
- No fer transferències sense comprovar la veracitat del missatge.
⚠️Alerta! Els #ciberdelinqüents suplanten universitats com @Esade per enganyar els estudiants amb un fals retard en el pagament de la matrícula universitària.
— Agència de Ciberseguretat de Catalunya (@ciberseguracat) August 22, 2025
📩 El correu electrònic simula ser l'oficial, inclou el logotip i reclama 850 €.
➕https://t.co/UNPIf0KzQE pic.twitter.com/DTcgJB4x5U
Com podem esquivar casos de ‘phishing’?
En els seus respectius comunicats, tant Esade, com la Universidad de Deusto i la Universidad Pontificia Comillas avisen que es tracta d’un cas de phishing, que consisteix en l’enviament de correus electrònics amb falsa aparença de fonts de confiança amb l’objectiu de manipular el receptor per tal de robar-li informació confidencial.
Aquesta mena d’estafes són cada cop més freqüents, segons apuntava el Ministeri de l’Interior en un informe de 2023, per la qual cosa cal saber identificar-les. Un aspecte a tenir en compte per no caure-hi és recordar que no és gaire habitual que les empreses o universitats demanin informació personal a través d’un missatge de text o correu electrònic i, si ho fan, no serà mai a través d’un proveïdor o webs de tercers.
En qualsevol cas, l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya proporciona algunes recomanacions per esquivar els casos de phishing:
- No fer clic sobre cap enllaç ni tampoc respondre cap correu sospitós.
- Fixar-se bé en el nom i la direcció del remitent per comprovar-ne la veracitat.
- En cas de dubte, no proporcionar dades personals.
- Contactar amb l’empresa o entitat en qüestió a través dels canals oficials.
- Informar del cas a les autoritats pertinents per protegir la resta de la ciutadania.