Carbonell nega comprar oli d’oliva del Marroc, en contra del que denuncia un eurodiputat de Vox
Són fotografies que s’han viralitzat amb anterioritat i segons l’empresa corresponen a la temporada 2022-23, quan la sequera els va obligar a utilitzat oli de Xile i l’Argentina, però no del país nord-africà
Són fotografies que s’han viralitzat amb anterioritat i segons l’empresa corresponen a la temporada 2022-23, quan la sequera els va obligar a utilitzat oli de Xile i l’Argentina, però no del país nord-africà

Què s’ha dit?
Una imatge d’una ampolla d’oli Carbonell anuncia que l’origen de l’oli és de fora de la Unió Europea, i l’eurodiputat de Vox Hermann Tertsch ha assenyalat que qui compra oli del Marroc contribueix a la destrucció de l’olivera espanyola.
Què en sabem?
Que la imatge de la botella d’oli Carbonell és de la campanya del 2022-23, quan a causa de la sequera es van haver d’incorporar partides d’oli d’oliva verge extra fresc de Xile i l’Argentina. Que la companyia assegura que el Marroc no ha sigut un país proveïdor de matèria primera entre el 2022 i el 2026, i no hi ha cap prova que sustenti les afirmacions.
L’eurodiputat de Vox, Hermann Tertsch, ha publicat a X una imatge d’una botella d’oli d’oliva Carbonell assenyalant l’etiqueta on diu que conté oli tant de la Unió Europea com de fora. En el text de la publicació, el polític apunta que l’empresa “compra un oli marroquí” i que forma part d’una “gihad” per “a la penetració de l’oli del Marroc i la destrucció de l’olivera espanyola”. T’HO EXPLIQUEM.
L’etiquetatge que apareix a la imatge, on s’hi llegeix “Origen Unió Europea i No Unió Europea”, és real, però pertany a la campanya del 2022-2023, quan l’empresa va haver d’incorporar “oli verge extra fresc de Xile i l’Argentina” a causa de la sequera i les altes temperatures que s’estaven patint a Espanya, segons asseguren a Verificat des de Deoleo, la companyia propietària dels olis Carbonell.
Una imatge d’oli Carbonell amb l’etiqueta “Unió Europea i No Unió Europea”: “Qui a Espanya compri un oli marroquí, per molt disfressat que vagi, no té perdó. […] Han llançat una gihad per a la penetració de l’oli del Marroc i la destrucció de l’olivera espanyola.”
Hermann Tertsch, diputat al Parlament Europeu per Vox
La companyia també assegura que “el Marroc no és ni ha estat un país proveïdor de matèria primera per a Deoleo en cap de les seves marques durant les últimes campanyes” entre el 2022 i el 2026. No hi ha cap prova en l’etiqueta ni en les publicacions virals que sustentin les afirmacions que asseguren el contrari. Verificat ha contactat amb l’eurodiputat per sol·licitar qualsevol evidència, però en el moment de publicació no havia obtingut resposta.
Aquest mateix missatge ja es va viralitzar el març del 2026, i va ser publicada per Maldita, membre com Verificat de les xarxes internacionals d’entitats verificadores de fets.
Des de Verificat, ja hem desmentit altres missatges al voltant de productes alimentaris marroquins, com ara la falsa importació massiva de pollastres que incomplien la normativa durant la grip aviària, els prefixos als codis de barres que permetien detectar productes procedents del Marroc, o la desinformació sobre la seva inseguretat a través d’alertes alimentàries.
L’etiquetatge obliga a indicar l’origen de l’oli
La indicació d’origen en l’etiquetatge respon a una obligació establerta per la normativa europea de comercialització de l’oli d’oliva (article 8 del Reglament 2022/2104). Quan en una etiqueta hi figura la menció “Origen Unió Europea i No Unió Europea”, significa que el producte pot contenir olis procedents tant de països de la Unió Europea com de fora d’aquesta.
En el cas concret de la campanya 2022-23, que és a la que correspon a la botella de la imatge segons la companyia, quan Espanya va viure una situació excepcional marcada per la sequera i les altes temperatures. “Des de Deoleo vam haver d’incorporar de manera puntual i limitada partides d’oli d’oliva verge extra fresc procedents de Xile i l’Argentina», expliquen a Verificat.
Quina és la realitat sobre la importació d’oli del Marroc?
Segons el Consell Oleícola Internacional, Espanya és actualment el principal productor d’oli d’oliva de la Unió Europea, amb una producció total d’1,3 milions de tones durant la campanya 2024-25. En canvi, en la campanya del 2022-23 les xifres van ser de gairebé la meitat, amb una producció de 665.800 tones.
Pel que fa al comerç amb l’exterior, l’estat espanyol n’exporta més que n’importa. Segons les estadístiques de comerç exterior del Ministeri d’Economia, entre el 2022 i el 2023 Espanya va exportar 3.509 milions de quilos d’oli d’oliva en general, incloent-hi el verge extra, el verge i la resta, i en va importar 865 milions. En aquell període, el país al qual més oli es va comprar des d’Espanya va ser Portugal, que va representarel 44% de les importacions.
El país amb més importacions a Espanya des de fora de la UE va ser Tunísia, amb el 25% dels quilos importats. Per la seva banda, el Marroc va ser el sisè país importador a l’estat, representant el 2,75% de les importacions del 2022 i el 2023. Aquest 2026, entre gener i abril, les xifres d’importacions d’oli marroquí han arribat a 10.385 tones, la xifra més alta per aquest període en els darrers 5 anys. Amb tot, si mireml’informe mensual de situació de mercat del sector de l’oli d’oliva i l’oliva de taula, l’oli importat del Marroc aquest any representa l’11,5% de les importacions i el 0,3% de les existències totals d’oli a Espanya d’aquests quatre mesos.