Verificat inaugura el curs escolar 25-26 amb el focus posat en l’impacte de la desinformació en la infància i l’adolescència

Lorenzo Marini, cofundador de l’entitat, conversa amb la directora de l’InfoK, Núria Vilanova, sobre el repte d’educar en la veracitat i el rol dels centres educatius, els mitjans i les institucions

Lorenzo Marini, cofundador de l’entitat, conversa amb la directora de l’InfoK, Núria Vilanova, sobre el repte d’educar en la veracitat i el rol dels centres educatius, els mitjans i les institucions

Imatge de la conferència a Sant Cugat

Verificat ha inaugurat aquest dimecres el curs escolar 2025-2026 amb una conferència a Sant Cugat del Vallès per abordar l’impacte de la desinformació en la infància i l’adolescència. Lorenzo Marini, cofundador de Verificat i cap d’estratègia i impacte, ha conversat amb Núria Vilanova, directora i presentadora de l’InfoK, de 3Cat, sobre el repte d’educar en la veracitat i les responsabilitats compartides des de l’educació, els mitjans i les institucions a l’hora d’afrontar la desinformació.

“La relació dels joves amb la informació digital ja no és una opció, sinó que és una part fonamental de la seva cultura. En aquest nou ecosistema, l’enorme volum d’informació i desinformació generat a les xarxes socials i per la intel·ligència artificial (IA), impacta directament en les seves creences i educació”, ha exposat el cofundador de Verificat, Lorenzo Marini.

“A Verificat creiem que l’educació mediàtica i informacional és la prioritat clau per garantir que la tecnologia sigui una eina d’empoderament de la ciutadania”

Lorenzo Marini, cofundador de Verificat

“En un món on la IA ens ho posa cada cop més difícil, on els titulars llaminers s’estiren a fons per aconseguir clics, on la desinformació està a l’ordre del dia, i on les opinions de tota mena poden passar com a periodisme en moltes plataformes, és molt important també fer continguts periodístics rigorosos i de qualitat perquè els nens i nenes, els joves, trobin un espai on informar-se”, ha reflexionat la directora i presentadora de l’InfoK, Núria Vilanova.

Davant d’aquest escenari, Marini ha interpel·lat directament les famílies i els centres educatius com a actors crucials per “donar als joves els instruments necessaris per navegar la informació digital amb èxit.”. “Volem que siguin ciutadans crítics, capaços de resistir la manipulació i de transformar aquest oceà d’informació en una oportunitat de coneixement. Per això, a Verificat creiem que l’educació mediàtica i informacional és la prioritat clau per garantir que la tecnologia sigui una eina d’empoderament de la ciutadania”, ha afegit.

“En un món en què qualsevol opinió pot passar com a periodisme, els mitjans hem de fer els deures i apostar per continguts rigorosos i de qualitat perquè els nens i nenes tinguin un espai on informar-se”

Núria Vilanova, directora i presentadora de l”InfoK’

Per la seva banda, Vilanova ha insistit que els mitjans de comunicació han de “saber fer-ho bé i fer els deures”, cosa que implica “tractar-los de tu a tu, que el seu món sigui el protagonista i no ser paternalistes ni amagar-los res”. “Només així aconseguirem desangoixar-los, empoderar-los i fer que coneguin el món que els envolta, que tinguin un esperit crític perquè allò que no els agradi ho vulguin canviar”, ha apuntat. 

Sant Cugat, municipi ‘Desfake’

Presidit per l’alcalde de Sant Cugat, Josep Maria Vallès, l’esdeveniment ha comptat també amb la participació de la regidora d’Educació, Carme Ardid, com a part de la benvinguda institucional de la comunitat educativa del municipi. “Parlar de desinformació no és només parlar de notícies falses, sinó també de valors com la veracitat, el respecte, el diàleg i el pensament autònom. Obrir espais per reflexionar sobre com ens informem i com construïm opinió pot ser una manera enriquidora d’enllaçar l’actualitat amb l’educació en valors i la participació democràtica”, ha manifestat Vallès.

“Podem afirmar amb orgull que Sant Cugat és la primera ciutat de Catalunya que ha incorporat l’alfabetització mediàtica i informacional a l’agenda educativa”, ha celebrat Ardid. I és que la localitat del Vallès Occidental és una de les primeres de Catalunya que ha apostat per aplicar la proposta educativa de Verificat, Desfake, a les aules de secundària. L’Escola Avenç és un dels centres que ja l’ha incorporat i, en Marc, un dels alumnes de 4t d’ESO que se n’ha beneficiat: “He après bastants coses per saber com estar informat en el futur i per aprendre cada dia més, però amb la informació correcta”.

“Obrir espais per reflexionar sobre com ens informem i com construïm opinió pot ser una manera enriquidora d’enllaçar l’actualitat amb l’educació en valors i la participació democràtica”

Josep Maria Vallès, alcalde de Sant Cugat

L’Escola Avenç esdevingut Centre Desfake durant el curs passat, com també l’Institut Pla Farreras, l’Institut Escola Catalunya i l’Institut Leonardo da Vinci que, de fet, va participar en el projecte pilot. L’Escola Thau també ha incorporat la metodologia Desfake i, per al curs 2025-2026, se sumaran a la iniciativa l’Institut Angeleta Ferrer i l’Institut Arnau Cadell.