Resum d’habilitats bàsiques

Fins aquí les habilitats bàsiques. Hi ha habilitats més avançades, és clar, però per ara és suficient amb adquirir aquests hàbits que us hem ensenyat. 

Quan es treballa amb estudiants utilitzem l’acrònim SIFT (en anglès Stop, Investigate the Source, Find better coverage, Trace claims, quotes, and media to the original context),  per recordar-los què cal fer, i val la pena recordar-ho un cop més:

a
b
c
d

Si un contingut et provoca una gran emoció, et sorpren o et crea un irrefrenable desig de compartir-ho: atura’t. Aquests sentiments t’indiquen que primer has de verificar-lo. 

Investiga la font: fixa’t si la font que comparteix la informació és prou creïble en sí mateixa per captar la teva atenció i compartir-la. Pots passar el ratolí per sobre en primer lloc, i després seguir amb una cerca a la Vikipèdia. 

Si la reputació de la font no es correspon amb la importància de l’afirmació, busca una font millor tot cercant notícies recents. Fixa’t en els termes de cerca i mira si hi ha fact-checks (o verificacions) entre els resultats. Si l’afirmació és particularment complexa o recent hauries d’esperar a que més fonts informin sobre el tema. 

Encara que reconeguis una font compartida, Atura’t (Stop), Investiga (Investigate the source), Busca (Find better coverage) i Localitza (Trace claims, quotes and media to the original context) per poder estar segur de que la història, foto o vídeo té un marc correcte. Utilitza Ctrl-F o el seu equivalent en un Mac o mòbil per veure si els termes del resum apareixen a l’article. Verifica que la data de la història correspon als esdeveniments que es descriuen i que la informació hi és. 

Enrecordar-te d'aquests passos no et convertirà en un expert en pandèmies ni t’ajudarà a resoldre de manera definitiva qüestions complexes. Però utilitzant-los abans de comprometre’t amb les fonts (abans de compartir, però fins i tot abans de llegir-les o mirar-les) seràs capaç de focalitzar la teva atenció de manera més productiva i, amb el pas del temps, millorarà la teva comprensió dels temes que segueixes a Internet. D’altra banda, si no segueixes els passos, potser te n’adonaràs de que com més temps ets en línia menys informació coneixes. 

Si llegeixes la nostra metodologia pots aprendre més habilitats. A classe, per exemple, ensenyem als estudiants a avaluar credencials acadèmiques mitjançant l’ús de Google Scholar i a classificar les revistes acadèmiques enganyoses a través dels indicadors de factors d’impacte (que sigui IF > 1). Podem ensenyar-te com utilitzar eines públiques per veure com una informació es difon a través de les xarxes socials. 

Practica els petits hàbits d'aquest mètode en 4 passos i evitaràs la gran majoria dels errors que gairebé tothom comet en línia. Seràs més intel·ligent i, compartint millor informació amb la teva comunitat, la teva comunitat serà també més intel·ligent.