Activitat per a l’aula: s’han difós imatges dels agressors de Torre Pacheco?
Aquest exercici està pensat per fer-se fora de l’aula. L’objectiu? Posar en pràctica les habilitats per verificar informació emprant internet i les xarxes socials.
Aquest exercici està pensat per fer-se fora de l’aula. L’objectiu? Posar en pràctica les habilitats per verificar informació emprant internet i les xarxes socials.
El repte
Aquesta publicació a Instagram anuncia la suposada identitat dels joves que van agredir un home a Torre Pacheco. Però és cert? Verifiqueu-ho!
Poseu-ho en pràctica
1. Cerqueu a Internet
Obriu Google i cerqueu «identitat agressors ancià Torre Pacheco». Amb els resultats a la mà, responeu les següents preguntes:
- Quins resultats us mostra Google?
- Què diuen els resultats de fonts fiables (Verificat, Newtral, RTVE, La Vanguardia, etc.)?
- Citen cap font oficial, com ara el Ministeri de l’Interior o la Guàrdia Civil, per verificar la informació que comparteixen?
- Hi ha cap mitjà de comunicació, web o usuari a les xarxes socials que hagi publicat informació falsa o no contrastada?
2. Conegueu l’autor de la publicació
Obriu Instagram i cerqueu l’usuari que va publicar el post [@orgullonacionalespana]. Quan l’hàgiu localitzat, responeu les següents preguntes:
- A través de la informació que comparteix l’usuari, podeu conèixer la seva identitat, és a dir, identificar la persona que hi ha rere el compte d’Instagram?
- Què implica no conèixer la identitat de la persona rere la publicació?
- Hi ha cap patró o característiques comunes entre les publicacions?
3. Verifiqueu-ho!
Aleshores, la publicació és certa? En Juan Manuel, becat del programa Teen Fact-Checking Network (TFCN), en un vídeo per a Instagram:
Però, l’usuari de la publicació ha rectificat? Per què creieu que ha pres aquesta decisió?
4. Compartiu-ho!
Poseu en comú els resultats de la cerca i les vostres reflexions, i pregunteu-vos:
- Quina intenció hi havia rere aquesta publicació?
- És el primer cop que veieu una publicació que vinculi immigració amb delinqüència?
- Quin impacte creieu que tenen en la vostra mentalitat, pensaments i prejudicis aquesta mena de publicacions?
Continuem treballant?
Les càpsules L’era de la desinformació i Investiguem en qui confiar, i les píndoles Ira, por i sorpresa: el llenguatge de les xarxes socials, dels materials didàctics Desfake –el projecte educatiu de Verificat–, aprofundeixen en el fenomen de la desinformació, les eines i els conceptes clau introduïts en aquest article.
Aquesta activitat és resultat de la beca TFCN, que compta amb el finançament de la European Media and Information Fund (EMIF).