Activitat per a l’aula: Qui va generar el caos amb una pistola a Cadis?
Exercici de 30 minuts dissenyat per compartir directament amb l’alumnat
Exercici de 30 minuts dissenyat per compartir directament amb l’alumnat
El repte
Aquest tuit anuncia que un magrebí armat ha generat el caos a San Fernando (Cadis) i ha amenaçat diversos veïns mentre era perseguit per la policia. Us ho creieu? Què és el primer que penseu?
Són moltes les publicacions que, com aquesta, relacionen immigració amb delinqüència. Però, és cert? Com podem saber-ho? Comprovem-ho pas a pas amb aquest mateix exemple!
Poseu-ho en pràctica!
1. Cerqueu a Internet
Aneu a Google i cerqueu les paraules clau relacionades amb el tuit: «magrebí armat genera caos a San Fernando». Amb els resultats a la mà, respongueu les següents preguntes:
- Quins resultats us mostra Google?
- Quantes entrades són de mitjans de comunicació i quantes són d’usuaris de xarxes socials?
- En quin dels dos formats (mitjans o xarxes) s’ha compartit el tuit?
- En quin dels dos formats (mitjans o xarxes) s’ha verificat que el tuit sigui vertader mitjançant fonts fiables?
2. Coneixeu l’autor del tuit
Aneu a Google i cerqueu «Vito Quiles». Què diuen les agències de fact-checking (Maldita.es, Newtral, EFE, Verificat…) i els mitjans de comunicació fiables (El País, La Vanguardia, El Salto Diario, Contexto, etc.) sobre Quiles? Amb els resultats a la mà, respongueu les següents preguntes:
- L’autor del tuit va ser candidat a les eleccions del Parlament Europeu del 2024?
- De quin partit polític?
- Què sabem d’aquest partit polític?
- Quines idees defensen sobre la immigració?
3. Verifiqueu-ho
Aleshores… el tuit és cert? En Juan Manuel, becat del programa Teen Fact-Checking Network (TFCN), ho explica en aquest vídeo per a Instagram:
Però, l’autor del tuit ha rectificat el seu post? Aneu a Google i cerqueu «Vito Quiles magrebí armat a San Fernando». Entreu al tuit original i respongueu les següents preguntes:
- L’autor ha rectificat el tuit?
- Per què creieu que no ho ha fet? Tingueu en compte que hi ha fonts fiables, com la policia, que han desmentit el seu contingut, així com la informació de què ja disposeu de l’autor del tuit.
4. Compartiu-ho
Poseu en comú els resultats de les tres cerques i les vostres reflexions i pregunteu-vos: quina intenció hi havia rere aquest tuit?
Continueu treballant
Les càpsules Dels prejudicis a l’odi i Investiguem en qui confiar, i la píndola Ira, por i sorpresa: el llenguatge de les xarxes dels materials didàctics Desfake —el projecte educatiu de Verificat— aprofundeixen en el fenomen de la desinformació, les eines i els conceptes clau introduïts a l’article.
Aquesta activitat és resultat de la Beca TFCN, que compta amb el finançament de la European Media and Information Fund (EMIF).