Activitat per a l’aula: ens estan envaint?

Aquest exercici està pensat per fer-se fora de l’aula. L’objectiu? Posar en pràctica les habilitats per verificar informació emprant internet i les xarxes socials.

Aquest exercici està pensat per fer-se fora de l’aula. L’objectiu? Posar en pràctica les habilitats per verificar informació emprant internet i les xarxes socials.

This photograph shows the Oudezijds Achterburgwal, in Amsterdam, on November 15, 2024. By a canal in Amsterdam's red light district, one of the so-called window women is actually a hologram of murdered sex worker Bernadette Szabo, known as Betty, Dutch police hope will help solve her horrific murder dating back to 2009. (Photo by Nick Gammon / AFP)
,

El repte

Aquesta publicació anuncia el reemplaçament poblacional a Amsterdam a través d’un vídeo en què apareix gent racialitzada passejant per la capital dels Països Baixos. Però, a què es refereix amb «Gran Reemplaçament»? Hi ha cap discurs d’odi rere aquesta informació? És cert que s’està produint un «reemplaçament»? Comproveu-ho!

Poseu-ho en pràctica

1. Reflexioneu

En primer lloc, respongueu aquestes preguntes:

  • Us sona el concepte «Gran Reemplaçament»?
  • Tenint en compte el contingut audiovisual del tuit, a què creus que fa referència el concepte «Gran Reemplaçament»?

2. Busqueu a Internet

Entreu a Google i cerqueu «Gran Reemplaçament» o «Teoria del Gran Reemplaçament». Amb els resultats a la mà, respongueu les següents preguntes:

  • Quins resultats mostra Google?
  • Quantes entrades són de mitjans de comunicació fiables i reputats o agències de verificació (El País, La Vanguardia, Verificat, Newtral…) i quantes corresponen a usuaris de xarxes socials?
  • Què és la Teoria del Gran Reemplaçament?

3. Ubiqueu el tuit

Entreu a Google Maps i escriviu al cercador «Amsterdam». Per trobar la ubicació real del vídeo, ajudeu-vos dels establiments i restaurants que hi ha a les imatges, així com de la funció Street View. Un cop hagis trobat el carrer, responeu les següents preguntes:

  • Com es diu el barri que apareix al vídeo que comparteix el tuit?
  • Quins aspectes socioeconòmics, culturals o religiosos caracteritzen el barri de Pijp?
  • Per què creus que s’ha fet servir aquesta ubicació per mencionar la Teoria del Gran Reemplaçament?

4. Identifiqueu l’autor del tuit

Entreu a Google i busqueu l’usuari que va publicar el tuit: «@dioskhalinda». Quan el tingueu localitzat, responeu les següents preguntes:

  • A través de la informació que comparteix l’usuari, podeu conèixer la seva identitat, és a dir, la persona que hi ha rere el compte d’X?
  • Què significa no conèixer la identitat d’un usuari? És un indicador de fiabilitat i veracitat?
  • Quina mena de publicacions comparteix l’usuari?
  • Hi ha cap patró o característiques comunes entre les publicacions?

5. Compartiu-ho

Poseu en comú els resultats de les tres cerques i les vostres reflexions, i pregunteu-vos:

  • Quina intenció hi havia rere el tuit?

6. Expliqueu-ho

Així va explicar-ho la Mar, becada del programa Teen Fact-Checking Network (TFCN), en un vídeo per a Instagram:

Continueu treballant

Les càpsules Dels prejudicis a l’odi i Investiguem en qui podem confiar, així com la píndola Ira, por i sorpresa: el llenguatge de les xarxes, dels materials didàctics de Desfake –el projecte educatiu de Verificat– aprofundeixen en el fenomen de la desinformació, les eines i els conceptes clau introduïts en aquest article.

Aquesta activitat és resultat de la beca TFCN, que compta amb el finançament de la European Media and Information Fund (EMIF).