Activitat per a l’aula: s’han difós imatges dels agressors de Torre Pacheco?

Aquest exercici està pensat per fer-se fora de l’aula. L’objectiu? Posar en pràctica les habilitats per verificar informació emprant internet i les xarxes socials.

Aquest exercici està pensat per fer-se fora de l’aula. L’objectiu? Posar en pràctica les habilitats per verificar informació emprant internet i les xarxes socials.

A migrant walks past posters reading 'Stop, not a single one more' on the fourth day of anti-migrant unrest in Torre Pacheco, southeastern Spain, on July 15, 2025. Spanish police have arrested nine people over rare anti-migrant unrest that rocked the town of Torre Pacheco, authorities said on July 14. Three nights of violence erupted on July 11 after a 68-year-old man told local media three youths of North African origin had beaten him up in the street of the southeastern town.
(Photo by JOSE JORDAN / AFP)
,

El repte

Aquesta publicació a Instagram anuncia la suposada identitat dels joves que van agredir un home a Torre Pacheco. Però és cert? Verifiqueu-ho!

Poseu-ho en pràctica

1. Cerqueu a Internet

Obriu Google i cerqueu «identitat agressors ancià Torre Pacheco». Amb els resultats a la mà, responeu les següents preguntes:

  • Quins resultats us mostra Google?
  • Què diuen els resultats de fonts fiables (Verificat, Newtral, RTVE, La Vanguardia, etc.)?
  • Citen cap font oficial, com ara el Ministeri de l’Interior o la Guàrdia Civil, per verificar la informació que comparteixen?
  • Hi ha cap mitjà de comunicació, web o usuari a les xarxes socials que hagi publicat informació falsa o no contrastada?

2. Conegueu l’autor de la publicació

Obriu Instagram i cerqueu l’usuari que va publicar el post [@orgullonacionalespana]. Quan l’hàgiu localitzat, responeu les següents preguntes:

  • A través de la informació que comparteix l’usuari, podeu conèixer la seva identitat, és a dir, identificar la persona que hi ha rere el compte d’Instagram?
  • Què implica no conèixer la identitat de la persona rere la publicació?
  • Hi ha cap patró o característiques comunes entre les publicacions?

3. Verifiqueu-ho!

Aleshores, la publicació és certa? En Juan Manuel, becat del programa Teen Fact-Checking Network (TFCN), en un vídeo per a Instagram:

Però, l’usuari de la publicació ha rectificat? Per què creieu que ha pres aquesta decisió?

4. Compartiu-ho!

Poseu en comú els resultats de la cerca i les vostres reflexions, i pregunteu-vos:

  • Quina intenció hi havia rere aquesta publicació?
  • És el primer cop que veieu una publicació que vinculi immigració amb delinqüència?
  • Quin impacte creieu que tenen en la vostra mentalitat, pensaments i prejudicis aquesta mena de publicacions?

Continuem treballant?

Les càpsules L’era de la desinformació i Investiguem en qui confiar, i les píndoles Ira, por i sorpresa: el llenguatge de les xarxes socials, dels materials didàctics Desfake –el projecte educatiu de Verificat–, aprofundeixen en el fenomen de la desinformació, les eines i els conceptes clau introduïts en aquest article.

Aquesta activitat és resultat de la beca TFCN, que compta amb el finançament de la European Media and Information Fund (EMIF).