La creació d’ocupació durant el govern de Sánchez no és de “rècord”, com diu José Manuel Albares

L’etapa en què es va crear més ocupació va ser la d’Aznar

L’etapa en què es va crear més ocupació va ser la d’Aznar

El ministre d'Assumptes Exteriors, Unió Europa i Cooperació, José Manuel Albares, a una roda de premsa.
, ,

Què s’ha dit?

Que en l’etapa de Pedro Sánchez al Govern espanyol hi ha hagut un rècord en la creació d’ocupació.

Què en sabem?

Que actualment hi ha més persones ocupades que mai en nombres absoluts, però que l’etapa de Sánchez no és en la que s’ha creat més ocupació de mitjana. A més a més, la taxa d’ocupació no ha superat màxims. 

José Manuel Albares, ministre d’Assumptes Exteriors, Unió Europea i Cooperació, va dir en una entrevista a Onda Cero (minut 8:53) el 20 de gener que en l’etapa de Pedro Sánchez al capdavant del Govern espanyol hi ha hagut un rècord en la creació d’ocupació. 

És ENGANYÓS. És cert que el desembre del 2024 va ser el mes amb més ocupació en nombres absoluts des que es recullen dades, amb més de 21.300.000 d’afiliats a la Seguretat Social. Això no obstant, comparant les etapes dels diferents presidents, Aznar va superar Sánchez tant en termes absoluts, com en la mitjana trimestral.

“(…) amb una creació d’ocupació rècord com la que hi ha hagut a l’etapa del president Sánchez al capdavant del Govern”

José Manuel Albares (PSOE), ministre d’Assumptes Exteriors, Unió Europea i Cooperació

El nombre d’afiliats a la Seguretat Social va assolir el seu màxim en nombres absoluts el passat desembre del 2024, amb 21.337.962 treballadors, segons dades del Ministeri d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions. Així i tot, si ens fixem en les diferents legislatures, l’etapa del president Sánchez és, de moment, la segona en què s’ha creat més ocupació, tant en termes absoluts com relatius, després de la de José María Aznar. 

Des de Verificat hem preguntat al Ministeri d’Assumptes Exteriors, Unió Europea i Cooperació en quines dades es va basar el ministre per a fer aquesta afirmació, però en data de publicació d’aquesta verificació, encara no hem obtingut resposta. 

Les dades d’afiliats a la Seguretat Social es van començar a comptabilitzar el 1999, mentre que, la legislatura d’Aznar va començar el 1996. Per aquest motiu, per a calcular el ritme de creixement de l’ocupació en les etapes dels diferents presidents espanyols hem fet servir les dades de l’Enquesta de Població Activa de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), disponibles des de 1976. 

A partir de les dades de l’INE, hem calculat la diferència entre l’ocupació a l’inici i el final del mandat de cada president. Alhora, hem tingut en compte la diferència entre la durada dels diferents governs per a calcular la mitjana de llocs de feina creats en cada legislatura. 

En aquest sentit, durant els 16 anys que va durar l’etapa d’Aznar es van crear 4.983.100 llocs de feina, 155.722 al trimestre. Així, el percentatge de creixement de l’ocupació per a aquest període va ser d’un 38,97%. En el cas de la legislatura de Pedro Sánchez —entre el 2018 i fins al tercer trimestre de 2024, últimes dades disponibles— s’han creat 2.295.000 llocs de feina, 91.800 de mitjana al trimestre, amb un percentatge de creixement d’11,75%. 

El mandat de Sánchez tampoc ha aconseguit el rècord anual de creació d’ocupació. L’any en què es van crear més llocs de feina en termes absoluts va ser el 2005, durant l’etapa del president Zapatero, amb 1.018.400. En segon lloc, es troba l’any 2021, en l’etapa de Pedro Sánchez, en què l’ocupació va augmentar en 930.500 llocs de feina. En aquest cas, però, cal tenir en compte els efectes de la pandèmia de la covid-19, que van fer disminuir l’ocupació en 622.200 llocs de feina l’any 2020. 

El 2007 va ser l’any amb la taxa d’ocupació més alta

Si ens fixem en la taxa d’ocupació, les xifres en l’etapa del president Sánchez tampoc són les més altes registrades. La taxa d’ocupació més alta es va donar l’any 2007, amb un 54,40% de mitjana. L’any 2024, la mitjana va ser del 52,03%. 

Quant a l’atur, tampoc és el més baix de la història en nombres absoluts: segons les dades del Ministeri de Treball i Economia Social, l’any amb menor xifra d’aturats va ser l’any 2001, amb 1.930.157 aturats de mitjana, mentre que l’any 2024 n’hi va haver 2.628.093. Alhora, l’any amb menor taxa d’atur va ser el 1977, amb un 5,19% de mitjana; l’any 2024 la taxa mitjana va ser d’11,59%. 

Les dades de la Seguretat Social tampoc avalen Sánchez

Tot i que les dades d’afiliats a la Seguretat Social no recullen tot el mandat d’Aznar, segons els càlculs, aquest continua tenint el millor resultat entre els presidents a partir de 1999. Segons les dades, durant l’etapa d’Aznar s’hi van sumar, de mitjana, 49.836 afiliats al mes. Un percentatge de creixement del 23,06%. De moment, la mitjana de Pedro Sánchez es troba en 29.807 afiliats al mes i un creixement del 12,05%.