Aquests disturbis a París no són pel França-Marroc del Mundial, sinó del 2022
Un vídeo de cotxes bolcats i cremant a París torna a circular relacionat amb el Mundial, però les imatges tenen quatre anys i no tenen res a veure amb el partit França-Marroc
Un vídeo de cotxes bolcats i cremant a París torna a circular relacionat amb el Mundial, però les imatges tenen quatre anys i no tenen res a veure amb el partit França-Marroc

Què s’ha dit?
Que després de la derrota del Marroc davant de França al Mundial, va haver-hi disturbis a París on es van cremar cotxes i trencar marquesines.
Què en sabem?
Que són imatges del 2022, i que després del partit no hi va haver disturbis a la capital francesa.
Ha circulat a xarxes un vídeo on es veuen cotxes bolcats i cremant, persones trencant una parada d’autobús i una multitud cridant al carrer, amb publicacions que afirmen que són imatges de París aquest dijous després de la victòria de França sobre el Marroc als quarts de final del Mundial. És ENGANYÓS.
Les imatges són de París, però són d’unes manifestacions del 2022 després d’un tiroteig que va resultar en tres persones mortes i tres ferides a un centre cultural kurd. A més, ahir no es van reportar grans disturbis a la capital francesa, com van informar el mitjà francès BFMTV, el danès DR i l’alemany Welt, que van descriure una nit majoritàriament festiva i amb poques detencions, malgrat la tensió que hi havia abans del partit.
«Forts disturbis a París amb vehicles bolcats i incendiats, parades d’autobús vandalitzades, vidres trencats, runes pels carrers i grups de criminals trencant tot al seu pas durant el França-Marroc»
Aquestes imatges antigues es comparteixen habitualment tretes de context, tal com han documentat Les Surligneurs, APF Fact-check, Maldita, Newtral i Newschecker, membres com Verificat de les xarxes internacionals de fact-checkers. S’acostuma a culpar la població migrada de ser-ne responsable, una acusació que reforça la narrativa que vincula migració i delinqüència. Per exemple, s’han compartit després de la victòria del PSG a la Champions, o en altres protestes socials.
El vídeo és d’una manifestació del 2022 a París
En realitat, les imatges són del 2022 i corresponen a una manifestació de milers de persones a la capital francesa el 24 de desembre, després que tres persones fossin assassinades i tres més, ferides, en un tiroteig a un centre cultural kurd a París. La violència va començar en enfrontaments amb la policia, que va detenir 11 persones per vandalisme, segons va informar Le Monde, que va documentar com la indignació popular davant l’atac va desembocar ràpidament en confrontacions als carrers del centre de París.
La primera seqüència del vídeo, que mostra els cotxes cremant, va ser compartida pel periodista francès Remy Buisine el 24 de desembre del 2022 a la xarxa social X. La segona, del mateix dia, va ser publicada pel mitjà turc GDH a la mateixa plataforma, amb referències explícites al context del tiroteig i les manifestacions kurdes que van seguir-lo.


Hi ha diverses notícies de mitjans que van cobrir les manifestacions el 24 de desembre del 2022 amb imatges de disturbis que en mostren perspectives diferents, com Reuters o TF1 Info, que corroboren tant la data com el context original de les escenes que ara es reciclen fora de context.