Per què no tots els mòbils van rebre l’avís d’ES-Alert per les fortes ventades

Protecció Civil assenyala un problema tècnic amb una operadora que va impedir l’enviament de l’ES-Alert als telèfons de la companyia afectada

Protecció Civil assenyala un problema tècnic amb una operadora que va impedir l’enviament de l’ES-Alert als telèfons de la companyia afectada

ES-Alert
, ,

Què s’ha dit?

Que no tots els mòbils van rebre l’avís ES-Alert per vent.

Què en sabem?

Que hi va haver un problema tècnic amb una operadora. Quan es va resoldre les autoritats van decidir no tornar a enviar el missatge per l’àmplia difusió per altres mitjans.

Protecció Civil va enviar durant la tarda del dimecres 11 de febrer un avís ES-Alert a tots els mòbils de Catalunya, el primer per alertar d’un episodi de vent. Però no tothom el va rebre, segons han denunciat diverses persones a les xarxes socials. Protecció Civil apunta a una errada tècnica amb una companyia que es va solucionar ràpidament. T’ho expliquem!

Les autoritats van enviar a les 18:21 h un avís general a tota Catalunya per alertar de la previsió de fortes ventades per al dijous 12 de febrer i notificar la suspensió “d’activitats escolars, universitàries, esportives [i] serves socials i sanitaris no urgents entre les 00:00h i les 20:00h”. Menys d’una hora després, a les 19:17 h, Protecció Civil penjava un missatge a X, abans Twitter, en què avisava “d’incidències en alguna companyia”. 

El seu departament de premsa detalla a Verificat que “hi va haver un problema tècnic amb una de les operadores i l’enviament en qüestió no es va fer a certs telèfons”. És a dir, que els mòbils que reben cobertura de la companyia telefònica afectada no van rebre l’avís. La incidència “es va reparar ràpidament”, però Protecció Civil va decidir no tornar a fer l’enviament a aquells dispositius en concret donada l’àmplia difusió de l’avís a través dels mitjans de comunicació i dels missatges ES-Alert enviats correctament.

Des de Protecció Civil també recorden que l’ES-Alert és una eina estatal de la qual les autoritats catalanes en fan ús.

Els avisos ES-Alert no es poden desactivar

La recepció d’alertes de màxim risc ve configurada per defecte i no es pot desactivar. Pràcticament tots els mòbils les reben. Només els que tenen sistemes operatius inferiors a Android 9 o iOS 15.6 no estan preparats, tal com ja vam explicar. En alguns models que fan servir el sistema operatiu Android el comportament de les alertes pot ser lleugerament diferent de la resta en funció de les característiques introduïdes pel fabricant, i els que usen Android 9 o 10 poden rebre les alertes desconfigurades.

Per rebre l’alerta cal tenir el mòbil encès i amb cobertura. Els terminals apagats, desconnectats de la xarxa o que es trobin en mode avió no la rebran fins que es tornin a connectar.

El primer ES-Alert que s’envia per vent

Es tracta del primer cop que Protecció Civil fa ús dels avisos ES-Alert per un episodi de vent, segons explica la Generalitat en una nota de premsa. El Servei Meteorològic de Catalunya ha activat l’avís vermell per vent, davant la predicció de ràfegues superiors als 30 m/s (108 km/h) entre les 6 i les 12 del matí. A les 8:30 h del matí, l’estació meteorològica del Port de Barcelona ja havia enregistrat una ràfega superior als 105 km/h. Altres observatoris del litoral (Badalona, el Prat de Llobregat i Mataró) oferien ja lectures per sobre dels 100 km/h.