Soroll

La història de les fotos falses del suposat lladre de la bicicleta del Decathlon

Dona suport a la feina de Verificat.

Entre la pandèmia i les eleccions se'ns gira la feina. Necessitem la teva ajuda per seguir plantant cara a la desinformació.

Aquest cap de setmana s’ha viralitzat una imatge del suposat lladre d’una bicicleta al Decathlon de Ciutat Vella durant les protestes que hi va haver divendres a Barcelona. És FALSA. No és l’autor del robatori, sinó una imatge d’un compte de Twitter paròdia que de tant en tant es fa passar per un mitjà de comunicació.

L’usuari en qüestió és @GoolDePaulinho, que va fer un tuit el 30 d’octubre dient que s’havia detingut l’autor del robatori, "una persona d’origen saharawi" que "es diu Hussain Ahmed Marrakach i [que] va arribar a Espanya en pastera fa dues setmanes". El missatge adjuntava una fotografia suposadament seva i l’usuari, a més, es va canviar el nom i la foto del perfil (mantenint l’@) per simular que era el diari El País. És tot fals. Mitjans com El Mundo van arribar a publicar la foto com si fos certa (i després la van eliminar), però el mateix usuari va desmentir que fos una font verídica i va insistir que era una foto fake seva amb un filtre.

L’autor dels tuits explica a Verificat que la foto és un selfie que es va fer a la cuina de casa seva fa dos anys a la qual li va afegir un filtre de barba. @GoolDePaulinho també deixar clar que "tot això ha estat des del primer moment humorístic" i sosté que "és increïble com una simple broma l’han arribat a utilitzar com a artilleria política per atacar col·lectius".

Hi ha hagut perfils de Twitter que han aprofitat aquesta imatge per fer un discurs racista. D’altres, en canvi, els han criticat i els han acusat de mentir, ja que, segons deien, estaven utilitzant la foto d’un sospitós d’un atemptat al Líban. També és FALS.

El 4 d’agost hi va haver una explosió al port de Beirut i @GoolDePaulinho va compartir la mateixa imatge dient que el noi que hi apareix era un dels sospitosos de l’explosió: “un sospitós que caminava per la zona amb una motxilla”. Era FALS, però Crónica HD, una televisió argentina, se’n va fer ressò i va mostrar en directe la imatge falsa. Tal com es veu a l’emissió de Crónica HD i com podem comprovar a través de WebArchive, l’usuari @GoolDePaulinho es va canviar el nom d’usuari i la fotografia per la del diari El Mundo.

I és, precisament, una captura de l’emissió de Crónica HD la que han fet servir alguns usuaris a Twitter per qüestionar que la foto fos de l’autor del robatori, ja que, segons deien, era el sospitós de l’explosió del Líban. Combatre un fake amb un altre fake.

Finalment, la imatge de @GoolDePaulinho també s’ha difós com si fos de l’autor del tiroteig a Lió contra un sacerdot ortodox grec del passat 31 d’octubre. És FALS. És un enllaç de 12minutos.com, una plataforma per crear informació falsa.

Dona suport a la feina de Verificat.

Entre la pandèmia i les eleccions se'ns gira la feina. Necessitem la teva ajuda per seguir plantant cara a la desinformació.

Alguna cosa que t’han enviat o has vist t’ha fet soroll?

Envia’ns un Whatsapp per poder verificar-ho o escriu a [email protected]