Aena no proposava construir “una superfície edificada equivalent a quasi tot Ciutat Vella” a Barcelona, sinó la meitat

Aena no proposava construir "una superfície edificada equivalent a quasi tot Ciutat Vella" a Barcelona, sinó la meitat

Català | Castellano

Què s’ha dit?

Ernest Maragall, president del grup d'ERC a l'Ajuntament de Barcelona, va afirmar que l'"operació immobiliària" d'Aena proposava construir a l'aeroport de Barcelona "una superfície edificada equivalent a quasi tot Ciutat Vella: dos milions de metres quadrats".

Què en sabem?

El Màster Pla Immobiliari d'Aena preveu edificar un total d'1.848.744 m², mentre que el districte de Ciutat Vella té una superfície de 4.368.000 m².

Ernest Maragall, president del grup municipal d'Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) a l'Ajuntament de Barcelona, va afirmar que l'“operació immobiliària” d'Aena "proposava construir en aquells territoris aeroportuaris una superfície edificada equivalent a quasi tot Ciutat Vella: 2 milions de metres quadrats" (al minut 30:56). Maragall feia aquestes afirmacions en resposta a una pregunta de la periodista Gemma Nierga al programa Cafè d'Idees sobre si "s'ha de reobrir el debat sobre l'ampliació" de l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat.

Segons el seu gabinet de premsa, Maragall es referia al Màster Pla Immobiliari, un projecte d'Aena que preveu construir diferents espais destinats a diversos sectors econòmics, com ara el comerç en línia o l'activitat hotelera, en una zona que ja pertany a l'aeroport.

És enganyós. El Màster Pla Immobiliari d'Aena preveu edificar un total d'1.848.744 m², mentre que el districte de Ciutat Vella té una superfície de 4.368.000 m².

"Aena proposava construir en aquells territoris aeroportuaris una superfície edificada equivalent a quasi tot Ciutat Vella: 2 milions de metres quadrats"

Ernest Maragall, ERC

El departament de premsa del grup d'ERC a l'Ajuntament de Barcelona ha enviat a Verificat tota la documentació relativa al projecte i ha explicat que Maragall es referia a la “Ciutat Vella històrica”, com antigament es coneixia els barris que constitueixen el nucli antic de la ciutat (Raval, Gòtic i Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, sense la Barceloneta). Aquesta superfície és de 3.054.000 metres quadrats.

L'equip de Maragall assenyala a més que, si només es té en compte la superfície edificada, és a dir, si no es comptabilitzen els carrers i els espais públics, la Ciutat Vella històrica suma 2.058.268 metres quadrats, com indiquen les dades sobre la superfície del terra de les finques cadastrals per barris de l'any 2021 publicats per l'Ajuntament de Barcelona.

El partit també ha apuntat que la superfície del terra de tot Ciutat Vella (2.640.575 m²) coincideix aproximadament amb la superfície edificable del Màster Pla Immobiliari (2.610.000 m²) i que la superfície de la Ciutat Vella sense la Barceloneta (3.054.000 m²) s'acosta a la superfície total afectada pel projecte (3.280.000 m²).

Tot i això, Maragall no fa cap d'aquestes matisacions ni aclariments a la seva comparació, ni exclou el barri de la Barceloneta del seu càlcul.

El Màster Pla Immobiliari preveu edificar gairebé dos milions de metres quadrats

El projecte del Màster Pla Immobiliari, l'operació immobiliària a què es refereix Maragall en la seva declaració, preveu edificar un total d'1.848.744 m², segons l'estudi sobre l'Impacte econòmic de l'aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat (pàgina 176) elaborat per la Universitat de Barcelona (UB), el laboratori d'economia aplicada AQR-LAB i la Cambra de Comerç de Barcelona durant els anys 2019 i 2020 per a Aena.

Aquesta informació també apareix detallada a la presentació del Màster Pla Immobiliari d'Aena, un document que ja no està publicat al web de la companyia, però que es pot consultar a través de WayBackMachine, una eina que registra el contingut de diferents portals digitals i permet visualitzar els canvis que s'hi produeixen al llarg del temps.

Per tant, la superfície edificada que contempla aquest projecte d'Aena coincideix aproximadament amb els dos milions de metres quadrats als quals va fer referència Maragall, però no encaixa amb la superfície total de Ciutat Vella.

Ciutat Vella té una superfície de 4 milions de metres quadrats

Ciutat Vella, un dels deu districtes en què es divideix administrativament la ciutat de Barcelona, té una superfície 4.368.000 m², segons detalla el consistori a la seva pàgina web. El districte, que es correspon geogràficament amb el centre històric de Barcelona, està compost pels barris de la Barceloneta (1.314.000 m²), el Raval (1.098.000 m²), el Gòtic (842.000 m²) i Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera (1.114.000 m²).

Des del 2009, la superfície del districte s'ha mantingut entre els 4.111.000 i els 4.369.000 metres quadrats, segons les dades del període 2009-2021 publicades per l'Ajuntament de Barcelona. És a dir, Ciutat Vella tampoc no ha tingut una superfície aproximada de "2 milions de metres quadrats".

L'“operació immobiliària” no forma part de l'ampliació

El Màster Pla Immobiliari, però, no forma part de l'ampliació de l'aeroport, sinó que empraria "una important quantitat de terreny pertanyent a l'aeroport JT Barcelona-El Prat i que, actualment, es troba sense utilitzar", segons descriu l'informe a la pàgina 176.

La superfície total afectada pel projecte seria de 328 hectàrees (3.280.000 m²), de les quals 261 són edificables (2.610.000 m²) i en què es preveuen edificar 1.848.744 m². Per contra, "l'ampliació de l'aeroport implica 49 hectàrees de superfície [490.000 m²]" i "no hi ha 'superfície edificada' més enllà de la Terminal Satèl·lit que estava prevista", d'acord amb el que ha respost a Verificat l'oficina de premsa d'Aena a Catalunya.

Dins la superfície que preveu edificar el Màster Pla Immobiliari, s'integrarien diferents espais dedicats a diversos sectors i activitats econòmiques: comerç electrònic (561.821 m²), parc logístic (288.823 m²), Air City i activitat hotelera (592.728 m²), oficines (143.436 m²) i aeronàutica i indústria 4.0 (261.936 m²).

"Es poden comparar aquestes xifres amb les d'un projecte [...] com és el [email protected] a la ciutat de Barcelona: la planificació del districte industrial va afectar 198 hectàrees, amb un total d'1.159.000 m² edificables", explica l'estudi a la pàgina 177.

Ara bé, l'estudi encarregat per Aena sí que realitza "l'estimació de l'impacte econòmic associat tant al Pla Director com al Màster Pla Immobiliari". Un dels escenaris del Pla Director, que té com a objectiu incrementar la capacitat operativa de l'aeroport, és "l'ampliació de la pista i la construcció de la terminal Satèl·lit T1S".

"La raó de l'anàlisi tant del Màster Pla com del Pla Director derivava de l'interès de comparar l'impacte de l'activitat realitzada al Prat amb l'impacte que es podria obtenir si totes les obres i les inversions previstes es duguessin a terme (tant el Pla Director com el Màster Pla Immobiliari)", explica a Verificat Esther Vayá, codirectora de l'estudi de la Universitat de Barcelona.

Des de l'oficina de premsa de la companyia aèria, però, asseguren que són projectes diferenciats i que el Màster Pla no està condicionat a l'ampliació de l'aeroport. "Respecte a la relació entre ampliació de l'aeroport i Màster Pla, no hem trobat res a la documentació d'Aena. Formalment són dos projectes completament separats, i, si una està condicionada a l'altra, mai no ho han posat per escrit. És més, Aena planeja operacions similars al Màster Pla a diversos aeroports (Madrid -que ja està en marxa-, Màlaga...)", comenta a Verificat Jordi Suriñach, codirector de l'informe.

Esther Vayá, no obstant això, afegeix que "és cert que la no creació de la nova terminal i la no potenciació de l'aeroport com un hub internacional podria disminuir l'atractiu de localització per a les potencials empreses que poguessin decidir ubicar-se als terrenys afectats pel Màster Pla".


Verificat & Newtral

Aquest article és fruit de la col·laboració entre
Verificat i Newtral.
Pots llegir la versió en castellà aquí.

Som un equip de joves periodistes que treballem de manera independent per combatre la desinformació. Ens basem en fets i dades per verificar el que diuen els polítics i les falsetats que circulen per les xarxes socials.

Et necessitem. Amb la teva aportació contribuiràs a un debat polític més saludable i ajudaràs a impulsar projectes educatius per ensenyar la ciutadania a navegar el caos informatiu i a defensar-se de la desinformació.

Pots col·laborar amb una aportació tan simbòlica com un euro i no t’ocuparà més de 45 segons (els hem comptat). Si pots, si us plau, marca la teva aportació com a mensual i així podrem continuar fent la nostra feina de manera rigorosa i independent. Moltes gràcies.

Dona