El laberint de la informació: el projecte per aturar la desinformació a les aules de primària
Impulsat per EduCaixa, Maldita.es i Verificat, aquest recurs pedagògic dota els docents de les eines per ensenyar competències mediàtiques als nens i nenes.
Impulsat per EduCaixa, Maldita.es i Verificat, aquest recurs pedagògic dota els docents de les eines per ensenyar competències mediàtiques als nens i nenes.
EduCaixa, Maldita.es i Verificat s’alineen per crear El laberint de la informació, un recurs pedagògic que treballa continguts d’alfabetització mediàtica i pensament crític per detectar i aturar la desinformació a les aules de primària. El projecte dota docents i famílies de les eines necessàries per ensenyar competències mediàtiques a nens i nenes a través de diferents reptes que hauran de superar per poder fer front a la realitat digital en què viuen immersos.
«Actualment, els nens i nenes i adolescents tenen accés a una quantitat aclaparadora d’informació i és urgent que els dotem d’eines perquè siguin capaços d’analitzar-ne críticament la fiabilitat, l’impacte que té en la seva salut mental i per garantir que tinguin l’habilitat cognitiva per prendre decisions informades. Per això, des del nostre compromís històric amb la transformació i la millora educativa, impulsem aquesta aliança amb què els docents podran treballar la responsabilitat i les competències digitals de l’alumnat a les aules», assegura Maria Espinet, directora d’EduCaixa, el programa educatiu de la Fundació “la Caixa”.
El projecte sorgeix en un context de creixent preocupació per la desinformació i la necessitat de fomentar competències mediàtiques i informacionals des d’edats primerenques. Així s’ha identificat a través de diferents focus group duts a terme per les tres entitats amb docents de primària, així com de l’anàlisi de l’entorn educatiu, que mostra una escassetat d’eines per ensenyar competències mediàtiques a nens i nenes.
«Vivim en un món en què cada cop és més difícil identificar les fonts d’informació i diferenciar fets d’opinions i El laberint de la informació pretén donar resposta a aquestes necessitats i introduir conceptes de desinformació, pensament crític i verificació de dades a l’aula», concreta Cristina Figueras, responsable d’Educació de Verificat.
En aquest sentit, el professorat ha expressat la dificultat de guiar l’alumnat en la navegació segura i crítica de l’ampli mar d’informació digital a què estan exposats. A més, destaquen la importància d’involucrar les famílies en aquest procés educatiu per garantir una formació integral i coherent, tant dins com fora de l’aula.
Jugar i fomentar competències mediàtiques
«Avui, més que mai, és fonamental que a les aules es pugui distingir entre la informació i la desinformació, atesa la gran quantitat de continguts digitals a què els estudiants estan exposats», afirma Clara Jiménez Cruz, CEO de Maldita.es. «Hem desenvolupat aquest recurs interactiu per captar la seva atenció i permetre’ls jugar mentre aprenen: identificar desinformació, reconèixer continguts publicitaris, navegar de manera segura i desenvolupar el seu pensament crític. A més, el recurs inclou activitats que es poden treballar tant a l’aula com a casa, involucrant així docents i famílies en el procés d’aprenentatge».
El laberint de la informació està dissenyat per ser una eina integral i adaptable a diferents contextos i actors: des de professorat i estudiants de primària, fins a famílies i tutors i, fins i tot, personal d’educació no formal. Dissenyat per fer front a la problemàtica de la desinformació d’una manera pràctica i didàctica, aquest recurs pedagògic ajudarà els nens i nenes a preparar-se per navegar en els entorns digitals de manera efectiva i ètica.
L’alumnat emprendrà aquest viatge acompanyat de tres personatges, els exploradors Mel, Ever i Ari, que hauran de superar els diferents reptes juntament amb els seus ajudants, els Brains,–que representen el pensament crític– per sortir del laberint, com a metàfora de la immensa i complexa realitat digital actual. A cada etapa, aprendran a diferenciar entre informació i desinformació, combatre la infoxicació, entendre estratègies publicitàries i promoure una convivència digital positiva. Amb l’objectiu d’arribar a tots els públics possibles i de donar a conèixer el recurs, les tres entitats impulsores celebren diferents esdeveniments a tot el territori nacional a partir del mes d’octubre i durant tot el curs acadèmic. El primer, el dia 19 a Madrid, en el marc de l’Encuentro Mentes AMI, un acte organitzat per la Fundació Atresmedia en què es podrà testejar l’eina a través d’una demo. A finals de mes, coincidint amb la Setmana Mundial de l’Alfabetització Mediàtica i Informacional, la seu de CaixaForum València acollirà el dia 24 la presentació del projecte a la Comunitat Valenciana amb docents, experts i familiars.