Activitat per a l’aula: La xia et farà aprimar 3 kg per setmana?

Aquest exercici està pensat per fer-se fora de l’aula. L’objectiu? Posar en pràctica les habilitats per verificar informació emprant internet i les xarxes socials.

Aquest exercici està pensat per fer-se fora de l’aula. L’objectiu? Posar en pràctica les habilitats per verificar informació emprant internet i les xarxes socials.

Chia
,

El repte

Aquest TikTok anuncia que si prens aigua de xia cada dia, t’aprimaràs uns 3 kg cada setmana gràcies a la quantitat de proteïna i fibra que conté aquest nutrient. Però és cert? Verifiqueu-ho!

@sebasfitness.vip 😱¿QUÉ PASA SI TOMO AGUA DE CHÍA TODO LOS DÍAS? Esto le pasa a tu cuerpo👇🏻 ✔️Adelgazarás más rápido ✔️Mejorarás tu digestión ✔️Eliminarás GRASA LOCALIZADA 🔥 NOS FALTAN 40 personas más para perder 9kg en 30 días, Comenta “RETO” para unirte a mi RETO para REBAJAR MUCHOS KILOS RAPIDO (enlace azul en mi perfil) Atte: @sebastiianfitness #bajadepeso #adelgazarapido #perderpeso ♬ LALA – Myke Towers

Poseu-ho en pràctica

1. Cerqueu a Internet

Obriu Google i cerqueu «La xia fa que t’aprimis 3 kg a la setmana?». Amb els resultats a la mà, responeu les següents preguntes:

  • Quins resultats us mostra Google?
  • Què diuen els resultats de fonts fiables (Verificat, Newtral, La Vanguardia, etc.)?
  • Hi ha cap mitjà de comunicació o web que ofereixi una resposta contradictòria o ambigua respecte a les notícies publicades per fonts fiables (que es pugui malinterpretar)?
  • Per què creieu que aquests portals publiquen informació falsa, contradictòria i ambigua?

2. Conegueu l’autor de la publicació

Obriu TikTok i cerqueu l’usuari que va publicar el vídeo [@sebasfitness.vip]. Un cop localitzat l’usuari, responeu les següents preguntes:

  • A través de la informació que comparteix l’usuari, podem conèixer la seva identitat, és a dir, identificar la persona que hi ha rere del compte de TikTok?
  • Què suposa no conèixer la identitat d’una publicació?
  • Està compartint informació d’alimentació, però és nutricionista? És col·legiat?

3. Us interpel·la?

Sabeu què és l’economia de l’atenció? Torneu a Google i cerqueu «què és l’economia de l’atenció?». Amb els resultats a la mà, responeu les següents preguntes:

  • Què és l’«economia de l’atenció»?
  • Aquesta mena de publicacions generen gran interès i motivació de manera ràpida perquè ens sorprenen, però, creus que aquest vídeo de TikTok ha afectat a tothom per igual?
  • Quina mena de continguts creus que t’afectaria més a tu?

4. Compartiu-ho

Poseu en comú els resultats de les dues cerques i les vostres reflexions i pregunteu-vos: Quina intenció hi ha rere el vídeo de TikTok, així com d’altres publicacions de contingut similar?

5. Expliqueu-ho

Així ho va explicar la Gisela, becada del programa Teen Fact-Checking Network (TFCN), en un vídeo per a Instagram:

Continuem treballant?

Les càpsules L’era de la desinformació i Investiguem en qui confiar, dels materials didàctics Desfake –el projecte educatiu de Verificat–, aprofundeixen en el fenomen de la desinformació, les eines i els conceptes clau introduïts en aquest article.

Aquesta activitat és resultat de la beca TFCN, que compta amb el finançament de la European Media and Information Fund (EMIF).