Carta oberta a la CEO de YouTube dels fact-checkers del món

12 de gener de 2022 Estimada Susan Wojcicki: Han passat gairebé dos anys des de …

12 de gener de 2022

Estimada Susan Wojcicki:

Han passat gairebé dos anys des de l'inici de la pandèmia de la covid-19. El món ha vist de manera repetida com de destructiva pot ser la desinformació per a la convivència, la democràcia i la salut pública. S'han arruïnat moltes vides i mitjans de vida i massa persones han perdut els seus éssers estimats per culpa de la desinformació.

Com a xarxa internacional d'organitzacions de verificació, ens dediquem a observar com es difonen les mentides a Internet i cada dia comprovem que YouTube és un dels principals canals de desinformació al món. Aquest és un tema important i preocupant per a la nostra comunitat global de verificadors.

No veiem un esforç real per part de YouTube a l'hora d'aplicar polítiques que aborden el problema. Al contrari, YouTube permet que actors sense escrúpols utilitzin la seva plataforma com a arma per manipular i explorar altres persones i per organitzar-se i recaptar fons. Les mesures actuals resulten insuficients. Per aquesta raó, instem a que prengui mesures eficaces contra la desinformació i la informació errònia, a que elabori un full de ruta d'intervencions que millorin el seu ecosistema informatiu i a que ho faci de la mà de les organitzacions independents i apartidistes de verificació.

Duran aquest últim any hem vist com els grups de negacionistes prosperaven i col·laboraven més enllà de fronteres, inclòs un moviment que va començar a Alemanya, va saltar a Espanya i es va estendre per l'Amèrica Llatina, a través de YouTube. A la vegada, milions d’usuaris tenien accés a vídeos en grec o àrab que els animaven a unir-se a boicots contra les vacunes o a tractar les infeccions de covid-19 utilitzant falses cures

A Brasil, la plataforma s’ha utilitzat per amplificar el discurs d’odi contra grups vulnerables, amb missatges que han arribat a desenes de milers d’usuaris. Els processos electorals tampoc s’han mantingut al marge: a Filipines, continguts falsos amb més de 2 milions de visites que neguen la vulneració dels drets humans i la corrupció durant els anys de la dictadura de Marcos s’han fet servir per millorar la reputació del fill de l’últim dictador, un dels candidats a les eleccions d'aquest 2022. A Taiwan, les últimes eleccions es van veure entelades per acusacions infundades de frau. El món sencer també va ser testimoni de les conseqüències de la desinformació quan una torba violenta va assaltar el Capitoli dels Estats Units l’any passat. Des de la vigília de les eleccions presidencials dels Estats Units fins al dia després, els vídeos de YouTube que donaven suport a la narrativa del “frau” havien tingut més de 33 milions de visualitzacions. 

Els exemples són massa per portar-ne el compte. Molts d’aquests vídeos i canals segueixen actius a dia d'avui i tots es van colar a través dels controls de YouTube, especialment en els països de parla no anglesa i el Sud global. Ens alegrem que la companyia hagi pres algunes mesures per tractar de solucionar aquest problema, però segons el que veiem cada dia a la plataforma, creiem que aquestes iniciatives no estan funcionant i YouTube tampoc ha publicat dades de qualitat que donin suport a la seva eficàcia. 

Fins al moment, la companyia ha limitat el debat sobre la desinformació a una falsa dicotomía entre esborrar o no esborrar continguts. D’aquesta manera, Youtube evita la possibilitat de fer allò que realment funciona: la nostra experiència com a verificadors i l’evidència acadèmica demostren que donar context amb informació addicional pot mitigar els riscs per la vida, la salut, la seguretat i els processos democràtics. I donat que una gran part de les visualitzacions a YouTube procedeixen del seu propi algoritme de recomanació, la plataforma també hauria d’assegurar-se de no promoure activament la desinformació ni recomanar als usuaris continguts procedents de canals poc fiables. 

Tenint en compte tot això, proposem algunes solucions que marcarien una gran diferència a l’hora de reduir la difusió de la desinformació i la informació errònia a YouTube.

  1. Un compromís seriós de transparència respecte a la desinformació a la plataforma. YouTube ha de donar suport a la investigació independent sobre l'origen, abast i impacte de les diferents campanyes de desinformació, i sobre els mètodes més eficaços per combatre la informació falsa. També ha de publicar de forma íntegra la seva política de moderació respecte a la desinformació i la informació errònia, incloent-hi l'ús de la intel·ligència artificial i de les dades en la qual es basa.
  2. Més enllà d'eliminar els continguts que incompleixin la llei, YouTube ha de centrar-se a proporcionar context i desmentiments clarament superposats als vídeos o com a contingut addicional del vídeo. Això només pot portar-se a terme mitjançant una col·laboració significativa i estructurada en la qual YouTube assumeixi responsabilitats i inverteixi sistemàticament en iniciatives independents de verificació de fets que treballen a tot el món per resoldre aquests problemes.
  3. Actuar contra les desinformacions reincidents que produeixen continguts que s'assenyalen constantment com desinformació i informació errònia, en particular aquells que monetitzen aquests continguts dins i fora de la plataforma. En concret, es tracta d'impedir que els algoritmes de recomanació promoguin continguts d'aquestes fonts de desinformació.
  4. Ampliar els esforços actuals i futurs contra la desinformació i la informació errònia en llengües diferents de l’anglès, i proporcionar dades específiques per països i llengües, així com serveis de transcripció que funcionen en qualsevol idioma.

Esperem que valori la possibilitat de posar en pràctica aquestes idees pel bé públic i per aconseguir que YouTube sigui una plataforma que realment posi tots els mitjans per evitar que la desinformació i la informació errònia es converteixin en armes contra els usuaris i la societat en general. Estem preparats per donar a YouTube tota l'ajuda que necessiti en aquesta tasca. Ens agradaria reunir-nos amb vostè per parlar sobre aquests assumptes i trobar formes que condueixin a una col·laboració eficaç. Esperem la seva resposta a aquesta proposta.

Africa Check (Senegal, Nigèria, Kenya, Sud-àfrica) / Animal Político – El Sabueso (Mèxic) / Aos Fatos (Brasil) / Bolivia Verifica (Bolívia) / BOOM (Índia, Birmània i Bangladesh) / Check Your Fact (EUA) / Code for Africa – PesaCheck (Burkina Faso, Burundi, Camerun, República Centreafricana, Costa d'Ivori, Etiòpia, Ghana, Guinea, Kenya, Mali, Níger, Nigèria, Senegal, Sud-àfrica, Sudan, Tanzània, Uganda i Zimbàbue) / Colombiacheck (Colòmbia) / CORRECTIV (Alemanya) / Cotejo.info (Veneçuela) / Chequeado (Argentina) / Delfi Lithuania (Lituània) / Demagog Association (Polònia) / Doğruluk Payı (Turquia) / Dubawa (Nigèria, Ghana, Sierra Leone, Libèria i Gàmbia) / Ecuador Chequea (Equador) / Ellinika Hoaxes (Grècia) / Fact Crescendo (Índia) / Fact-Check Ghana / FactCheck.org (EUA) / FactSpace West Africa / Facta (Itàlia) / FactcheckNI (Regne Unit) / Factly (Índia) / Factual.ro (Romania) /FactWatch (Bangladesh) / Fakenews.pl (Polònia) / Faktist.no (Noruega) / Faktograf.hr (Croàcia) / Faktoje (Albània) / Fast Check CL (Xile) / Fatabyyano (Orient Mitjà i Nord d'Àfrica) / Full Fact (Regne Unit) / GRASS – FactCheck (Geòrgia) / India Today Group (Índia) / Istinomer (Sèrbia) / Istinomjer (Bòsnia i Hercegovina) / Hibrid.info (Kosovo) / Knack Magazine (Bèlgica) / La Silla Vacía (Colòmbia) / Lead Stories (EUA) / Les Surligneurs (França) / Logically (Regne Unit) / Lupa (Brasil) / Maldita.es (Espanya) / MediaWise (EUA) / Mongolian Fact-checking Center (Mongòlia) / MyGoPen (Taiwan) / Myth Detector (Georgia) / NewsMobile (Índia) / Newschecker (Índia y Sud d’Àsia) / Newtral (Espanya) / Observador – Fact Check (Portugal) / Open Fact-checking (Itàlia) / OŠTRO (Eslovènia) / Pagella Politica (Itàlia) Poligrafo (Portugal) / PolitiFact (EUA) / Pravda (Polònia) / Raskrinkavanje (Bòsnia i Hercegovina) / Re:Check/Re:Baltica (Letònia) / RMIT ABC Fact Check (Austràlia) Rumor Scanner (Bangladesh) / Science Feedback (França) / StopFake (Ucraïna) / Taiwan FactCheck Center (Taiwan) / Tempo (Indonèsia) / Teyit (Turquia) / The Healthy Indian Project/THIP Media (Índia) / The Journal FactCheck (Irlanda) / The Logical Indian (Índia) / The Quint (Índia) / The Washington Post Fact-checker (EUA) / The Whistle (Israel) / Univision – elDetector (EUA) / VERA Files (Filipines) / Verificat (Espanya) / Vishvas News (Índia) / Vistinomer (Macedònia del Nord) / VoxCheck (Ucraïna) / 15min (Lituània)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *