L’Ajuntament de Barcelona va gastar quasi 90.000 euros i no 40.600 en el projecte del web frenat per la Junta Electoral

El projecte del web i exposicions “Barcelona en progrés” va costar quasi 90.000 euros a l’Ajuntament d’Ada Colau


Eloi Badia i Ada Colau (Barcelona en Comú - Wikimedia)

  • El regidor de Presidència de l’Ajuntament, Eloi Badia, havia dit el 20 de març en comissió que la “campanya” havia costat menys de la meitat: 40.600 euros
  • El cost total del projecte “Barcelona en Progrés” va ascendir a 89.821,82 euros, segons dades obtingudes per Verificat a través de la Llei de Transparència

L’Ajuntament de Barcelona, gestionat per Ada Colau, va gastar 89.821,82 euros en el projecte de difusió de balanç del seu mandat “Barcelona en progrés”, que incloïa un web que el consitori va tancar el 14 de març, a només 10 dies d’estar en línea, després d’una ordre de la Junta Electoral perquè eliminés de la pàgina totes “les fites” del mandat ja que incomplien la llei electoral. El projecte també contemplava la instal·lació d’una sèrie plafons sobre l’obra del govern municipal distribuïts pels 10 districtes de la ciutat que no van arribar a exposar-se, i la distribució a la ciutadania de “flipbooks” o folioscopis (llibrets divulgatius on hi havia una “barra del progrés” que es movia al fer córrer les pàgines) que tampoc van arribar a fer-se públics perquè l’Ajuntament va decidir aturar ambdues coses, tot i que part del material ja havia estat produït.

Verificat ha obtingut el cost total del projecte a través de la Llei de Transparència.

Aquest és detall dels costos de “Barcelona en Progrés”, inclosos dins de la Direcció de Serveis de Comunicació, desglossat en 12 partides:

Entre les despeses més elevades destaquen 14.900 euros per un audiovisual informatiu que havia d’acompanyar els plafons que no es va fer públic, 14.850 euros de conceptualització creativa del projecte i disseny gràfic del “flipbook”, del que se’n van arribar a imprimir 1.000 còpies per un valor de 2.219 euros, així com 14.030 euros pel material i mòduls amb impressió per 10 equipaments.

El cost del projecte havia estat motiu d’especulacions. Diversos mitjans, citant "fonts municipals" havien publicat que el web va costar 10.000 euros. I el 20 de març passat, al ser preguntat per Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) i el PP sobre aquesta i altres campanyes de “publicitat”, el regidor de Presidència, Eloi Badia, va dir en comissió que la “campanya Barcelona en progrés”, concebuda com “un exercici de transparència i de remissió de comptes” de cara a la ciutadania, havia costat 40.600 euros desglossats de la següent forma: 15.700 euros en la redacció dels continguts (*suma de les partides de la coordinació de contingut i copy editing), 14.900 en la direcció creativa i disseny d’animació i 10.000 en disseny i programació informàtica.

En la seva declaració, registrada en el següent vídeo (min 1:37:55), Badia va lamentar que aquestes despeses s’haguessin “encarregat” abans que la Junta Electoral ordenés retirar el web, però va assegurar que s’havien “pogut anul·lar totes les despeses vinculades als panells informatius” que ja no s'exposarien.

Verificat ha consultat a la Direcció de Serveis de Comunicació de l’Ajuntament sobre les xifres mencionades per Badia. La dependència ha assegurat que, tot i que efectivament van poder parar alguns procediments que encara no s’havien executat (per exemple, els vinils que anirien sobre els plafons de fusta ja fabricats), Badia es va referir només als costos del que havia vist “la llum pública”, tot i que en total “89.821,82 euros és el que l'Ajuntament es va gastar en aquest projecte abans que la Junta Electoral prengués la decisió”.

El projecte “Barcelona en progrés” havia generat múltiples crítiques a les portes de les eleccions municipals del 26 de maig, on Colau opta a la reelecció. El web, on es destacaven diverses fites del mandat, va llançar-se el 4 de març passat, un dia abans de que es convoquessin eleccions generals anticipades, a partir de quan els poders públics (com el consistori) tenen prohibit qualsevol acte organitzat o finançat "que contigui al·lusions a les realitzacions o fites obtingudes", segons l’article 50 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General (LOREG).

El candidat a l’alcaldia d’ERC, Ernest Maragall, va dir que el web era una eina “inacceptable” de “propaganda” i el Partit Popular (PP) ho va denunciar a la Junta Electoral de Zona de Barcelona, al·legant que vulnerava la llei electoral. El 13 de març, la Junta va acabar ordenant que es retiressin les fites del mandat del web per considerar que es contravenia amb l’establert per l’article 50 de la LOREG. L’Ajuntament va presentar una sèrie d’al·legacions, però va decidir tancar el web el dia següent.