Soroll

És fals que hagin mort més infants assassinats a mans de les seves mares que dones per violència masclista

Divendres 13 de desembre van morir dues nenes de 5 i 6 anys presumptament assassinades a mans de la seva mare al municipi de Vilobí d’Onyar, pertanyent a la comarca de La Selva. A través de les xarxes socials, sobretot Facebook, es va viralitzar un missatge que ja havia circulat a principis de 2019 en el qual s’assegura que “aquest any hi ha hagut més nens morts a mans de les seves mares (67) que dones mortes comptabilitzades com a violència de gènere (47).

Aquesta afirmació és falsa: el número de nens assassinats per les seves mares, tant aquest any com els dos anys anteriors, és inferior al número de dones assassinades per culpa de la violència masclista, segons ha pogut comprovar Verificat.

Si bé l’Institut Nacional d’Estadística (INE) encara no ha fet públiques les dades oficials de defuncions per sexe i grup dels anys 2018 i 2019, sí que es pot comprovar que l’any 2017 es van produir 19 homicidis per agressions i dues morts per causes externes en menors de 0 a 14 anys a l’Estat espanyol. La xifra augmenta fins a 24 homicidis i 5 morts per causes externes si s’hi inclou el grup d’edat de 15 a 19 anys. Aquestes dades, però, no mostren si hi ha una relació de parentesc entre homicida i víctima ni tampoc el sexe de la persona que ha comès el crim.

Qui sí que ha publicat dades dels anys 2018 i 2019 és l’ONG pels drets del infants Save the Children, i les xifres tampoc concorden amb les que es difonen en el missatge viral. Segons l’organització, l’any 2018 van morir a l’Estat espanyol 22 menors d’edat per causes violentes, la majoria d’ells a mans del seu pare o de la seva mare, assegura Save the Children, però no n’especifica la proporció. El mes de juliol, la xifra de 2019 era de 17 menors morts per causes violentes, 9 dels quals a mans del seu pare o la seva mare, de nou sense especificar el sexe del progenitor. En el cas concret de Catalunya, les dades aportades per la Conselleria d’Interior parlen d’un menor d’edat mort per violència domèstica aquest 2019. Per tant, tant la xifra publicada per l’INE l’any 2017, com les xifres dels anys posteriors que aporten Save the Children i la Conselleria d’Interior, són molt inferiors que la xifra que planteja la desinformació viralitzada i en cap cas queda demostrat el grau concret d’implicació de la mare en cada un dels crims.

En el cas de les 47 dones assassinades a mans de les seves parelles, la dada també és falsa: des que l’any 2003 es van començar a comptar les morts per violència masclista a l’Estat espanyol hi ha hagut un total de 1.033 dones assassinades a mans de les seves parelles o exparelles i la xifra anual sempre és superior a 47. Només el 2019 i a falta d’uns dies per acabar l’any, a l’Estat espanyol han estat assassinades 55 dones a mans de les seves parelles o exparelles, 4 més que l’any passat. 

El recompte del portal Feminicidio.net eleva la xifra fins a 99 dones assassinades, degut a que també comptabilitza els crims comesos contra les dones fora de l’àmbit de la parella o de la relació sentimental. En el cas concret de Catalunya,  són 10 les dones assassinades per violència masclista aquest 2019 (pàg. 5), segons l’últim informe d’octubre de l’Institut Català de les Dones.

Per tant, és fals que el número de menors d’edat assassinats a mans de les seves mares sigui superior al número de dones assassinades a mans de les seves parelles. Les dades demostren que passa el contrari. 

Malgrat ser falsa, aquesta afirmació ja ha estat utilitzada en dues ocasions per l’actual diputat al Congrés dels Diputats per Vox, Iván Espinosa de los Monteros, una a principis del 2019 i l’altra el passat mes de setembre. També la va donar per bona l’escriptor Fernando Sánchez Dragó en una columna d’opinió del diari El Mundo el passat 6 de gener de 2019, quan va afirmar falsament: ““Este año ha habido en España menos mujeres etiquetadas como víctimas mortales de violencia de género (47) que niños asesinados por sus mamaítas (67)”.

Alguna cosa que t’han enviat o has vist t’ha fet soroll?

Envia’ns un Whatsapp per poder verificar-ho.